Jeden z typických mýtů a pokusů dělat věci správně je ve skutečnosti zcela nesmyslný. Platí jiné pravidlo, jinak hrozí defekt.
Zahřívat, nebo nezahřívat, to je to, oč tu běží. Nechci si hrát na Shakespeara, ale parafráze Hamleta a jeho životně důležité otázky mě při pomyšlení na aktuální téma automaticky napadla. Zahřívání auta v zimě před jízdou je totiž záležitost, které stále vyvolává mezi motoristy vášnivé debaty. Panují názory, zejména mezi staršími řidiči, že auto musí v zimě před jízdou běžet na volnoběh alespoň deset minut. Můj názor? Kdysi to možná mohlo platit, kdysi.
Staré škodovky to možná potřebovaly, dnes je to nežádoucí
Jenže doba pokročila a s ní i technologie. Dnes už víme, že dlouhé zahřívání motoru na místě není jen zbytečné, ale může být dokonce škodlivé. Řekl bych to ještě jinak, v některých zemích je doslova zakázané. Nastartujte auto takto třeba v Rakousku, nechte ho stát pár minu a uvidíte, co se stane. Ta zkušenost nebude levná. Pokuta tam vyjde v přepočtu až na 3 800 Kč. A ani u nás to není ve výsledku bez pokuty. Je to levnější, bratru 2 000 Kč, a i složitější. Legislativa totiž na podobnou věc pamatuje, řeší to v paragrafu 7 Zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Tam se píše, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu. Ano, je na zvážení, co je to „zbytečné“ ponechání v chodu, a tady by asi v důsledku rozhodoval soud. Ale ano, i u nás můžete za nastartované auto dostat pokutu. Je to škodlivé nejenom vůči okolí a životnímu prostředí. Benzinové motory s přímým vstřikem totiž za studena ředí olej benzínem. Je tady další věc.
Dost aut si pomáhá i elektrickým příhřevem vody. Čili když vše správně funguje, začne z výdechů ventilace proudit vlažný vzduch relativně rychle. Dlouhé stání na volnoběh s postupným zahříváním může také způsobit, že jak motor dlouho běží na velmi bohatou směs, může se tím poškodit katalyzátor. Moderní automobily prostě mají řídicí jednotky naprogramované tak, že si se studeným startem poradí mnohem lépe než my řidiči svými zastaralými návyky. Přesto stále vidím často v zimě na parkovištích nastartovaná auta, která tam stojí i čtvrt hodiny a jejich majitelé jsou přesvědčeni, že dělají to nejlepší. Pravda je ale někde úplně jinde.
Řídicí jednotky vědí, co mají dělat, a auto na jízdu připraví
Současné motory jsou skutečně konstruovány tak, že nepotřebují dlouhé zahřívání na místě. Stačí nastartovat, počkat pár desítek sekund, než se olej dostane do všech částí motoru, a vyrazit. Nikomu to nenutím, ale já mám takovou svoji pomoc. Nastartuju, všechno si nastavím, zapnu pásy, rozhodnu se a pomalu vyrazím. Samozřejmě že nastupuju dvacet nebo třicet sekund. Jistě, první kilometry bychom měli jet opatrně a nevytáčet motor do otáček. Motor se nejlépe zahřeje při mírné jízdě, kdy se všechny komponenty zahřívají rovnoměrně. Při stání na místě se některé části zahřívají nerovnoměrně.
Navíc spotřebováváme zbytečně palivo. Platí, že voda se ohřeje relativně rychle. Odhadoval bych, že než se olej dostane zhruba na nějakých 50 °C, může to trvat třeba 10 minut klidné jízdy. Během těch je zapotřebí jet opravdu volně a auto nezatěžovat. Nejde samozřejmě jenom o olej v motoru, jsou tady i diferenciály a převodovka. I tam je třeba dát mechanismům dostatek času na to, aby se prohřály. A pak je tady ten ekologický aspekt.
Nejlepší je nastartovat, vydechnout, vyrazit a jet chvíli volně
Co je ale důležité – v zimě bychom měli věnovat pozornost především odstranění námrazy a sněhu z auta. Tady neexistují žádné ústupky. Tohle je podle mého názoru mnohem důležitější, než jestli člověk stojí na místě minutu nebo dvě a zahřívá. Pokud vidím řidiče, kteří očistí jen malý kus skla před sebou a vyrazí na cestu, jsem z nich nervózní více než z těch, co zahřívají auto. Tohle je extrémně nebezpečné.
Zajímavé je, kolik řidičů si myslí, že zahříváním motoru na místě odmrazí i zamrzlá okna. Ve skutečnosti je mnohem efektivnější použít škrabku a ideálně rozmrazovací kapalinu ve spreji. Neumím to spočítat, ale když se zamyslím nad tím, kolik paliva se ročně promarní zbytečným zahříváním motorů na místě, je mi to líto. Už bych to radši projezdil třeba na závodním okruhu, než to zbytečně propálil za zahřívání a rozmrazování skel. Nemluvě o emisích, které se tak zbytečně vypouští do ovzduší.