Má smysl zahřívat na volnoběh motor auta před jízdou anebo se vyplatí rovnou vyrazit? Názory se různí.
Otázka téměř srovnatelná s dilematem dánského kralevice Hamleta, zahřát či nezahřát auto před jízdou? Jeden východoevropský automobilový odborník je přesvědčen, že motor musí být správně zahřátý. Je navíc velmi konkrétní, když tvrdí, že automobil s manuální převodovkou potřebuje asi dvě minuty, aby se po nastartování motor dostal do optimálního stavu.
Zahřívat moto před jízdou? Rozhodně ano, tedy spíše ne
Vůz s automatickým řazením pak prý potřebuje více času, celkově pět minut na to, aby byl připraven k jízdě. A to není všechno, existuje klíč, podle kterého se dá vypočítat, kolik času navíc je zapotřebí při razantním poklesu teploty. Odporník říká, že na každé další tři stupně pod nulou připadá minuta času zahřívání navíc.
V mínus třiceti je prý nezbytné, aby se auto s manuálem zahřívalo sedm minut, s automatem rovných deset minut. Proti tomuto stylu je zde legislativa, v některých zemí platí zákaz zahřívání motoru, jde o ekologické opatření. Motor na volnoběh spotřebovává více paliva, podle některých zdrojů je rozdíl ve spotřebě asi 1 až 1,3 litru.
Zahřívání motoru zvyšuje spotřebu, to není žádoucí
Jinak řečeno pokud řidič v průměru zahřívá po tři zimní měsíce auto, spotřebuje na toto ohřátí asi 80 litrů paliva navíc. To je při dnešních cenách přes tři tisíce korun. Dalším neblahým faktorem zahřívání na místě je přehřívání prostoru pod automobilem. A to, že je vylučováno více škodlivých emisí na jednom místě.
Početnější skupina automobilových expertů radí nezahřívat motor na místě na volnoběh. Co dělat? Nastartovat. Nechat auto krátce, v řádu deseti sekund „ožít“ a pak, s opatrností a kultivovanou jízdou vyrazit na cestu. K tomuto způsobu se přiklání i valná část naší redakce.