Tato malá korejská SUV nabízí za relativně malé peníze poměrně hodně zábavy i výkonu. Moderní turbodiesel a pohon čtyř kol je v ceně.
Dnes tu máme tip na jedno zajímavé malé SUV, které jakoby zůstalo ve stínu svých slavnějších konkurentů, přitom ale nenabízí o nic méně, než oni. Ba naopak. Přes svoji kompaktní velikost se může pochlubit minimálně dvoulitrovým turbodieselem se 110 kW výkonu, po faceliftu dokonce výkonem 129kW a 400Nm točivého momentu. To vše při nízké spotřebě a volitelném pohonu čtyř kol. A hlavně – skvělou cenovkou. Ptáte se, co je zač? Čtěte dále.
Název automobilky jako logopedická hříčka
Mateřská automobilka má tak zoufale neatraktivní název, že všichni reklamní tvůrci a marketéři to myslím po čase vzdali a uprosili firmu, ať se aspoň jednotlivé modely jmenují nějak „čitelně“. Ano, ti bystřejší už tuší – bavíme se o SsangYong. A mnozí určitě rovnou dodají: Musso. Tenhle off-road u nás značku proslavil, především pak svým naprosto nezaměnitelným designem, díky němuž si ho nešlo splést s ničím jiným. Snad jen s kosmickou lodí na tripu.
Protože říct o Mussu, že bylo „krásné“ je asi to samé, jako říct o Marilyn Monroe, že byla ošklivá. Netušíme, jaké stimulanty užívalo designérské oddělení SsangYong v době prvního Mussa, ale nic slabého to být nemohlo. Protože jejich výtvory vypadaly opravdu tak, jako by někdo něco pořádně silného bral. Nebo spíš přebral. Harmonie v tvaru? Úplně to nevyšlo. Ostatně, ani menší Korando na tom nebylo nijak skvěle, jedno vypadalo skoro jako vojenské SUV.
Standardní doba standardně pěkných aut
Čas však odvál všechny zvláštnosti a z Koranda a dalších SUV SsangYongů se staly pohledné automobily, nabízející často o něco více, než konkurence, stejně jako výhodný poměr výkon/cena. A u Koranda modelového roku 2012-2016, o kterém budou další řádky tomu není jinak. Kompaktní, možná až malé SUV postavené podle „staré školy“ má totiž i dnes co nabídnout. A svým způsobem dokazuje, proč byly modely deset let zpátky mnohdy zajímavější, než ty dnešní.
Malé Korando totiž kombinuje všechno to, co od takového vozu čekáte. Má relativně silný motor, po faceliftu v roce 2015 o objemu 2,2l/129kW/400Nm i bez onoho „relativně“. Zajímavé je, že s nárůstem objemu a výkonu klesla současně i spotřeba, dle testů není 5,5 litru v kombinovaném provozu žádný problém. Bavíme se opravdu o 175 koních a 400Nm? Pak klobouk dolů. S faceliftem dostala i karoserie modernější tvary, méně zakulacené a s vyrýsovanější přední částí.
Původní verze a facelift
Před faceliftem se Korando velmi podobalo Opelu Mokka, ostatně oba mají i podobné rozměry. Tvarově je novější verze pochopitelně modernější, příjemný je i bonus výkonnějšího motoru. Nicméně, i 110 kW starší verze je dostačujících, pořád jsme u kompaktního SUV. O přenos výkonu se stará automatická nebo manuální převodovka, v obou případech šestistupňová. Zajímavostí jsou dvě koncovky výfuku, stejně jako schopnost utáhnout 2000 kg „na kouli“. Na tak malé auto skvělá hodnota.
Možná ale největší atraktivita Koranda spočívá v jeho ceně. Na inzertním portálu sauto.cz jsme našli 4 kusy z této modelové řady, dva před faceliftem a dva po něm. Ceny se pohybují od 170 tisíc za auta z roku 2011 a 2012 až po 270 tisíc za vozy z roku 2015. Vzácně se shodují nájezdy všech vozů mezi 90 a 100 tis. kilometrů. Ceny za obě provedení se jeví jako poměrně výhodné, speciálně starší model nabízí „za málo peněz hodně muziky “. Co říkáte?