Zákaz soukromého vlastnictví aut se blíží. EU už plánuje první kroky, chce urychleně vymýtit spalovací motory

Utopická představa dokonalého světa? Tohle ne, ukázková dystopie pod taktovkou Evropské unie se nezadržitelně blíží.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak bude vypadat rok 2035? Nemyslím to teď obecně, neptám se na to, jak se nám v globálu bude žít. Neřeším ani meteorologickou situaci, je mi teď jedno, jestli proprší. Mám na mysli rok 2035 jako termín definitivního konce spalovacích aut. Tedy konec prodeje nových aut, která nesplní normy, abych byl přesnější. V rámci toho, jak se věci mají, vlastně není jasné, co bude. Může se stát úplně cokoli. Jsou tendence zakázat auta se spalovacími motory.

EU se rozhodne a nikdo s tím nic nenadělá, o lidi jí nejde

A nejenom to, navíc protlačit elektromobilitu. A s tím vlastně, jak mne napadá, jde ruku v ruce zcela omezit soukromé vlastnictví aut. Jsou ekofanatické skupiny, v rámci kterých se skutečně podle dostupných informací diskutuje o otázce zákazu soukromého vlastnictví automobilů. Právě jako součásti snahy o dosažení uhlíkové neutrality. Nedávno jakási britská komise prohlásila, že bez radikálního omezení osobního vlastnictví aut nebude možné dosáhnout uhlíkově neutrální společnosti. A to ani při rozšíření nízkoemisních a bezemisních vozidel.

iZdroj fotografie: Evropská unie / Creative Commons / CC-BY-SA

To je podle mne absolutně něco nemyslitelného. A nevymahatelného globálně. Pokud by toto mělo nastat, tak nejspíše v Evropě, která se díky diktátu EU stává pomalu a jistě policejním, respektive totalitním režimem. Zakázat militantním radikálům kdesi v Africe nebo na Blízkém východě, aby jezdili archaickými pick-upy, to nepůjde. Ovšem sebrat zánovní Škodu Octavia nějakému Pepíkovi z Hodonína, to půjde velice snadno.

Nové povinnosti řidičů na hranicích při cestování. Evropská unie vydává opět nové předpisy

Opravdu jsou problémem auta v soukromém vlastnictví? Ne. Přestože přispívají ke tvorbě uhlíkové stopy, je to minimální podíl. O tom už jsem také psal. Pokud něco zásadně produkuje v rámci globálu emise, nejsou to osobní auta. Jsou to stavby, výroba, průmysl. Pokud jde o dopravu, tak na vině je hlavně ta komerční, ne soukromá. Jsou řešením elektromobily? Já říkám, že ne. Jejich výroba je stále velmi energeticky náročná a závislá na získávání surovin. To je samozřejmě problematické.

Doprava se na emisích CO2 podílí minimálně, osobní skoro ne

Udržitelnost automobilového průmyslu je podle mne prostřednictvím elektromobility nereálná. Jenže jsou tady i názory, že pokud se bude společnost i nadále spoléhat na masové vlastnictví automobilů, dosáhnout nulové emisní stopy nelze. Vlády by se podle některých radikálních názorů proto neměly omezovat pouze na podporu přechodu k nízkoemisním vozům, ale měly by přijmout přísnější opatření. Jako je například zákaz prodeje konvenčních vozidel s benzinovým, dieselovým či hybridním pohonem, a to už do roku 2035. Ne nových, ale všech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Což bude znamenat, že si budete moct zřejmě nechat svoje auto, které máte, ale už ho dál neprodáte. Jedinou možností bude ekologická likvidace. A co víc, podle těchto pomatených názorů by bylo řešením omezení vlastnictví soukromých aut. Pokud by došlo k zavedení zákazu soukromého vlastnictví automobilů, znamenalo by to pro běžné občany výrazné omezení. Lidé by si nemohli volně pořídit auto podle svých potřeb či přání, ale museli by se podřídit nějakému kvótnímu systému, kde by o koupi vozu rozhodoval stát.

Sdílená doprava? Už tady přece je, jmenuje se to MHD

Tato regulace by měla za cíl snížit počet aut na silnicích. To by pak mohlo přispět ke snižování emisí a zlepšení dopravní situace ve městech, která často trpí dopravními zácpami. Ano, tohle není žádná novinka. Podobný systém již funguje například v Singapuru, kde jsou auta na silnicích výrazně omezena a kde každý nový vlastník automobilu musí získat povolení od vlády. Tento systém však vyvolává otázky ohledně zásahu do osobních svobod a základních demokratických principů.

iZdroj fotografie: DP města Mostu a Litvínova

Mnozí se obávají, že by takové opatření mohlo mít negativní dopad na svobodu pohybu a na možnost rozhodovat o svých vlastních potřebách. No samozřejmě. A pak je tady obrovský prostor pro korupci. Myslím, že by se rázem ukázalo, kdo může auto vlastnit a kdo ne. Zastánci zákazu soukromého vlastnictví automobilů však argumentují tím, že by toto opatření mohlo přinést řadu výhod.

Povolení vlastnit auto si zaplatí jen ti nejbohatší, chudí do MHD

Především by to mohlo vést ke snížení celkového počtu aut na silnicích. Což by znamenalo menší zátěž na životní prostředí. Také méně dopravních nehod a lepší kvalitu ovzduší ve městech. Zároveň by se tím mohl snížit tlak na infrastrukturu, která je v mnoha městech přetížena a potřebuje rozsáhlé investice do údržby a modernizace. Odpůrci upozorňují na rizika spojená s omezením osobní svobody a s možným zneužitím moci státem.

Ten by mohl využívat tento systém k omezení svobody pohybu a ke kontrole nad obyvatelstvem. Je to tak. A mimochodem, sdílený typ transportu už tady je, jmenuje se hromadná doprava. Jinak řečeno, jezdit sdíleným autem je nesmysl, když je možnost jet „sdílným“ autobusem. Zákaz soukromého vlastnictví automobilů by také mohl negativně ovlivnit automobilový průmysl. Což je vlastně také „dobře“ pro ty, kteří chtějí zakázat a zničit auta.

Vlastnit auto se stane luxusem pro pár vyvolených lidí

Co na tom, že to je v mnoha zemích klíčové odvětví a zdroj pracovních míst?! A dle mne je povinná sdílená doprava nesmysl. A zákaz vlastnit auto totální demagogie. Řešení přitom mám. Alternativní paliva. Už teď fungují ve spalovacích motorech současných aut. Elektromobily tam, kde to dává smysl. Hybridy. A hlavně propracovaná síť MHD. Nerad jezdím autem do centra. Ale když potřebuji do cíle, který je vzdušnou čarou dva kilometry, ale je to přes tři přestupy a jízda trvá hodinu, pak si nástup do nevětraného autobusu s psychopatickým řidičem opravdu rozmyslím.

Jak se vám představa líbí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články