Chodníky ve městech jsou široké a zbytečně zabírají ulice. Co takhle nápad na vymezení chodníků na parkování aut?
Je možné parkovat na chodníku? Ano, je. Ovšem má to svá velmi přísná specifika. Možnost či nemožnost stání či parkování na chodníku u nás definuje zákon, a ten říká, zkráceno a jednoduše řečeno, že na chodníku auto stát nesmí. Policie to řeší poměrně striktně a rychle. Neřeší důvody a automaticky hříšníky pokutuje. Pokuta se většinou pohybuje mezi 1 500 až 2 500 Kč a nezáleží na tom, jestli stojí auto na chodníku celé nebo jen částí.
Parkovat na chodníku? Ano i ne, podle značek
Zakázáno na chodníku je, i když auto bliká výstražnými světly. Přesto ale existuje výjimka. Parkování na chodníku je možné pouze v případě, že je parkovací plocha vymezena příslušnou značkou. Ta má kódové označení IP11d anebo IP11e podle toho, zda se jedná o stání kolmé či příčné a stání podélné. Pak naopak řidič, který chce zaparkovat, musí respektovat toto značení i systém parkování.
Nesmí zaparkovat u chodníku a zasahovat nepřiměřeně do vozovky. Podle značení, včetně toho vodorovného, lze pak parkovat na chodníku buď celým autem, nebo jeho částí. Každopádně žádná pokuta nehrozí. To je situace u nás, ovšem to, co je naznačeno v titulku, se týká sousedního Polska. Tam došlo ke změně legislativy a to, co bylo doteď pro řadu Poláků samozřejmostí, se mělo změnit.
Co parkování na chodníku povolit? Dobrý nápad!
Poláci byl zvyklí na to, že mohou parkovat na chodníku na povolených úsecích, pokud jde o auto do 2,5 tuny a pro chodce zbývá alespoň 1,5 metru prostoru. Teď značná část polských řidičů neví, jak se situace má, jaká pravidla platí a jak ke změně, pokud k ní došlo, bude přistupovat policie. Termínem změny v polských předpisech bylo právě letošní září. Polská situace může posloužit jako téma ke spekulaci, zda by nestálo za to u nás stání na chodníku povolit.
Jde o to, že v některých městech jsou chodníky opravdu široké, až zbytečně. Pokud je pro chodce zaručeno, že mají k dispozici dostatečné dva metry chodníku, zbytek by šel klidně použít jako parkoviště. Ať už s částečným stáním aut částečně na chodníku, částečně na vozovce, anebo komplet na chodníku. Ve městech by pak vzniklo mnoho nových parkovacích míst, které by neubraly chodcům životní prostor. Řidičům by takový prostor přinesl úlevu, méně stresu a rychlejší nalezení volného parkovacího místa.