Zamlžená okna v autě jsou problém, který se dá hravě vyřešit. Stačí pravidelně navštěvovat trafiku

Levný a dostupný způsob, jak se zbavit zamlžených oken v autě existuje. Bojovat se dá za pomoci toho, co má řidič běžně doma.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Zamlžování oken je nepříjemnost, která ztěžuje život mnoha motoristům. Zejména na podzim a v zimě, kdy jsou nízké teploty vzduchu a relativně vysoká vlhkost. Pro řadu řidičů a majitelů aut je snaha zbavit se zamlžených oken srovnatelná s bojem s větrnými mlýny. Ovšem zbytečně, existuje řada triků a postupů, jak se zamlžených skle zbavit. Stačí se zaměřit na původ celého problému.

Jde o kombinaci vlhosti a teploty, na poušti tohle neřeší

Zamlžování oken je naším lokálním prokletím, souvisí s naším klimatem, řidiči v suchých oblastech toto neřeší. Problém souvisí s vlhkostí, ovšem a tu si mohou velmi často sami řidiči. V kabině auta tráví lidé mnoho času, někdy značný díl svého života. Pokud auto tak trochu supluje druhý domov, podle toho také vypadá. Interiér je plný nejrůznějších věcí, mnohdy jídla, odpadků, oblečení. To vše pohlcuje vlhkost, kterou řidič do auta vnáší.

iZdroj fotografie: AhmadElq / Creative Commons / CC-BY-SA

Pohlcuje a zadržuje. Čím více vlhkosti je v kabině, tím vyšší je pravděpodobnost zamlžených oken. Základem pro boj se zamlženými okny je boj s vlhkostí a udržování čistoty. Vyplatí se pravidelně vysávat automobil, ideálně vysavačem, který má vyšší výkon a umí vysávat i tekutiny. Dobré je čistit i samotná okna, stačí běžná chemie a papírové ručníky.  Pro boj se zamlžením je vhodné používat klimatizaci. Nejenom v létě, ale i v zimě.

Bojovat s vlhkostí se dá i tím, o má řidič běžně doma

S podporou zapnuté klimatizační jednotky dochází k rychlejšímu odstranění zamlžených oken. Nutností je ale aby byl filtr v pořádku. Starý a zanesený kabinový filtr zamlžení podpoří. „Existuje řada amatérských fíglů, jak zbavit auto vlhkosti,“ říká expert na servis ojetých automobilů, pan Pavlíček, „a některé mohou skutečně fungovat. V zásadě se točí stále kolem jedné věci, snížení kabinové vlhkosti.“  Doporučuje se sáhnout po domácích prostředcích.

Ty mohou se snížením vlhkosti pomoci. Někdo dává pod koberečky v autě noviny. Papír nasaje vlhkost, je ho ale třeba rychle vyhodit či vyměnit. Triviální, ale účinné, pokud tam noviny motorista nezapomene, pak fungují přesně opačným účinkem. Noviny musí být relativně hodně, takže se vyplatí domluvit se třeba v nějaké trafice a odebírat staré noviny ve velkém. Dávat je nejenom pod koberečky za jízdy.

Základem správné péče je udržování čistoty ve voze

Ale i po zaparkování vzít další noviny a ideálně přes noc je rozmístit po celé kabině. Pak je ráno vyndat a vyhodit do recyklace. Jen je třeba dávat pozor, aby díky vlhkosti nedošlo o zašpinění interiéru tiskařskou barvou. Dalším domácím absorbérem vlhkosti je rýže. Tedy textilní pytlík s rýží umístění v interiéru vozu, anebo také stelivo pro kočky. Rýže je vcelku neutrální, ale stelivo může samo od sebe zapáchat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lze je doporučit spíše pro jednorázové odstranění vlhkosti, například v automobilu přes víkend v garáži. Fungovat mohou samozřejmě i další materiály absorbující vlhkost, některé jsou už však velmi drahé na to, aby s nimi motorista pracoval dlouhodobě. Mohou ale nastat případy, že žádný z pokusů od snížení vlhkosti v autě nezabere, pak se může jednat o nějakou technickou závadu.

Je-li na vině závada, domácí triky a fígle nezaberou

Například poškozené vzduchové klapky nebo netěsnící kabinu vozidla. Bez jejich odstranění nelze počítat s výrazným efektem snížení vlhkosti, i kdyby řidič dal do vozu maximum absorbérů. Vlhkost se vždy po čase objeví. Každopádně je zamlžování problém, který nelze přecházet, zejména kvůli viditelnosti přes zamlžená skla. Je vysoce riskantní jezdit s omezeným výhledem a motorista by měl tyto potíže včas řešit.

Jak bojujete s vlhkostí vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články