Jak reklamovat pneumatiky? Je to snadné, pokud se jedná o nové zboží, obutí s vraženým hřebíkem prodávající zpátky nevezme.
Mýtus nebo pověra? Existuje něco jako záruka na pneumatiky? Samozřejmě, na každé zboží se vztahuje záruka, takže i na pneumatiky. Není to ale jednoduché a je třeba rozlišovat několik úhlů pohledu. Je rozdíl, jestli si zákazník koupí pneumatiky online v nějakém e-shopu nebo osobně v kamenném obchodě. Na zboží zakoupené po internetu se vztahuje možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů.
Reklamace není problém u online transakcí
Jistěže dopravit pneumatiky nazpět k prodejci není tak jednoduché vzhledem k rozměrům a hmotnosti, ale pokud například zákazník zvolí špatný rozměr nebo jsou pneumatiky poškozené vlivem dopravy, proces reklamace je docela snadný. Tímto způsobem se vrátit dá prodávajícímu i obutí s viditelnou výrobní vadou. Téma výrobních vad je však u pneumatik skoro irelevantní. Téměř neexistuje, že by se přes výstupní kontrolu dostala z výrobního závodu pneumatika, která by byla nevyhovující.
Může se to stát, ale pokud se tak děje, tak velmi zřídka. Každopádně reklamovat novou, ještě nepoužitou pneumatiku je relativně jednoduché. Žádná záruka se však nevztahuje na pneumatiku, kterou řidič obuje a za jízdy propíchne, ojede nebo prořízne. Tato mechanická poškození způsobená používáním samozřejmě nelze reklamovat. Problém nastane, když dojde k poškození pneumatiky během používání, ale jde o skrytou či výrobní vadu. Například když by došlo k odtržení běhounu v rámci velmi krátkého nájezdu.
Výrobní vada u prodaných pneumatik neexistuje. Téměř!
Pak lze samozřejmě takové zboží reklamovat. Ale je zapotřebí obrnit se trpělivostí a vše realizovat správným postupem. V první řadě nespokojený zákazník musí dopravit pneumatiku k prodejci, vyplnit reklamační formulář, sepsat předávací protokol. Následuje třicetidenní lhůta, během které prodávající posoudí oprávněnost reklamace. Tedy to, zda nebyla pneumatika nasazena na disk neodborně, zda nedošlo k poškození vlivem nesprávného použití a podobně. Tradičně neuznatelný případ je asymetricky ojížděná pneumatika na autě s nesprávnou geometrií.
Při uznání reklamace si zákazník vybere, zda chce nové zboží anebo vrátit peníze. Pokud je reklamace zamítnuta a kupující se cítí stále být v roli poškozeného, může se obrátit na Českou obchodní inspekci. S největší pravděpodobností se věc přesune k soudnímu znalci, který vypracuje odborný posudek. Zde už ale musí kupující počítat s dalšími náklady, za experta, potažmo i následně za soudní výlohy. Vzhledem k ceně pneumatik, pokud tedy nejsou třeba na Bugatti Veyron, se pak asi vyplatí spolknout hořkou slinu a koupit si jiné obutí u jiného prodejce.