Zásadní zvrat v elektromobilitě. EU se líbit nebude, ale Toyota oznámila, jak zachrání spalovací motory

Věřili byste vůbec, že je možné dosáhnout toho, aby měl spalovací motor emise hluboko pod hranicí hybridních motorů? Toyota přišla s fantastický řešením, kterým hodlá zcela nabourat očekávanou budoucnost automobilů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Před několika týdny Toyota odhalila první elektrický Land Cruiser, i když jen jako koncept. A nyní se snaží rychle uklidnit fanoušky svých vozů a odhaluje plán na zachování SUV s unikátním spalovacím motorem, který nese označení ICE.

Toyota je přesvědčena, že lze dosáhnout téměř nulových emisí, aniž by bylo nutné spalovací motor nutně vyřadit, respektive nahradit elektromotorem. Chce upravit svůj motor s názvem ICE tak, aby mohl jako palivo používat vodík. Ostatně 1,6litrový přeplňovaný motor modelů GR Yaris a GR Corolla byl již začátkem letošního roku právě s taktovou úpravou testován na závodním okruhu.

Jak vodíkové spalovací motory fungují?

Vodíkové spalovací motory se podobají tradičním spalovacím motorům, pokud jde o základní součásti motoru a použitý čtyřdobý spalovací cyklus. Jako palivo se ovšem místo benzínu nebo nafty používá vodík.

Vlastnosti vodíku (ve srovnání s benzínem má vodík vyšší teplotu vznícení a také rychleji hoří) vyžadují, aby spalovací motory získaly určité úpravy. Protože vodík je do spalovacího prostoru dodáván jako stlačený plyn, Toyota společně s firmou Denso vyvinula speciální vstřikovače paliva, upravila směs paliva se vzduchem i časování zapalování a vyvinula pro motor speciální díly odolné atypickým teplotám.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V modelu Corolla Cross H2 Concept je motor navíc vybaven tvrzenými ventily, ventilovými sedly a silnějšími ojnicemi. V novějším modelu GR Corolla H2 Concept (první závodní vůz na kapalný vodík) byly úpravy pohonné jednotky ještě výraznější, aby se přizpůsobily extrémně nízké teplotě paliva.

Emise zatím zcela nulové nejsou

Vodíkové spalovací motory produkují především vodní páru, ale zatím to nejsou agregáty s absolutně nulovými emisemi, protože stále uvolňují stopové množství oxidu uhličitého (ze spalování okolního vzduchu a některých maziv) i oxidů dusíku. Přesto jsou vodíkové spalovací motory stále dramaticky „čistší“ než hybridní a plug-in hybridní agregáty.

Cílem jsou i velké vozy, ovšem s omezením výkonu

Automobilka Toyota pracuje na spalovacích motorech poháněných vodíkem již od roku 2017, ovšem tuto technologii představila o čtyři roky později, kdy se Toyota Corolla Sport zúčastnila čtyř kol série Super Taikyu. V modelu HiAce je výkon motoru s označením ICE drasticky omezený a dosahuje pouze 161 koní a maximálního točivého momentu 354 Nm.

Při představení vodíkového modelu HiAce v Austrálii Toyota uvedla, že technologie vodíkových spalovacích motorů dává smysl také v rámci modelu Land Cruiser a v dalších velkých vozidlech určených pro tažení a přepravu těžkých nákladů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve standardním Land Cruiseru LC300 dosahuje tento 3,4litrový šestiválec s dvojitým přeplňováním výkonu 409 koní a 650 Nm, takže je evidentní, že i zde bylo nutné při přechodu z benzínu na vodík obětovat nemalou část výkonu.

Na řadě jsou větší vodíkové nádrže

Model Toyota HiAce se může pochlubit třemi vodíkovými nádržemi, jaké používá druhá generace modelu Mirai. Automobilka mimo jiné uvedla, že aktuálně pracuje nejen na optimalizaci nádrží na vodík, aby zvýšila jejich kapacitu, ale také dále vyvíjí proces spalování, který bude ještě efektivnější. Navíc zvažuje možnost ke svým vodíkovým spalovacím motorům přidat i hybridní technologii.

Rozhodně je nový koncept motoru od Toyoty vynikající počin, ale teprve budoucnost ukáže, zda se automobilce podaří s tímto motorem na trhu dostatečně etablovat. Ale také zda emise vodíkových spalovacích motorů budou skutečně tak nízké, aby bez výhrad vyhověly jasně definovaným podmínkám ze strany Evropské unie.  

Věříte v záchranu spalovacích motorů, nebo spíše v budoucnost čisté elektromobility?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články