Změně barvy skla předních světlometů se dá předcházet, základem je pravidelná péče a údržba. Po čase nelze dělat nic jiného než renovovat.
Povlak se žlutým odstínem je problémem většiny starších aut, pokud se o ně jejich majitelé nestarají. U relativně zánovních aut, těch, která sjela z výrobní linky celkem nedávno, je zase obvyklý povlak šedé barvy. Tak či tak, je to problém nejenom estetický, jde o sníženou bezpečnost. Nejde o to, že auta nevypadají hezky, nepříjemným faktem zůstává, že takto postižené světlomety nefungují na sto procent.
Řidič hůře vidí a je hůře viděn. Chyba!
Díky zhoršené svítivosti vidí řidič hůře, a také je méně vidět z protijedoucích automobilů. V noci ho ostatní motoristé vidí se zbytečným zpožděním. Světa nemají takový dosah a jsou tlumena žlutým nánosem. Proč dochází k zežloutnutí a zešednutí světlometů? Příčiny lze vystopovat do osmdesátých let minulého století, kdy se namísto skla začal požívat na výrobu předních lamp polykarbonát.
Plast lehčí a levnější než klasické sklo, ovšem s jinými fyzikálními vlastnostmi. Plastová světla se neobejdou bez ochrany proti ultrafialovému záření a pokud tato ochrana začne z povrchu světla ubývat, plocha zešedne, v horším případě zežloutne. K poškození či narušení vrstvy chránící před UV zářením může docházet z několika důvodů. Zejména jde o vysoké teploty, mechanické poškození prachem a kameny ze silnice, působením samotného zářené.
Základem je prevence a pravidelná péče
Světlomet bez ochranné vrstvy zasažený žlutým povlakem ztrácí své ideální charakteristiky. Snižuje se intenzita i velikost světelného kuželu, což negativně ovlivňuje kvalitu a bezpečnost jízdy. Dá se něco proti změně barvy polykarbonátu dělat? Ano, řešením je tak jako v případě mytí, výměny pneumatik či kontroly oleje, pravidelná péče. Zažloutnutí materiálu předních lamp se dá předcházet jednoduchou prevencí.
Kdo žije v online světě, snadno narazí na řadu „zaručených“ návodů, leckdy jde ale o nepraktické mýty. Mezi relativně dobré tipy patří ošetření plochy světel za pomoci zubní pasty a brusného kotouče. To částečně problém vyřeší, ale i když dojde k odstranění žlutého povlaku, nekompenzuje to renovaci ochranné vrstvy.
Parkování ve stínu či v garáži to vyřeší
Je vhodné hned od začátku přistupovat k autu s určitými zásadami, cílem je prodloužit životnost světel, včetně ochranné vrstvy. Čas od čas u je dobré vyčistit lampy speciálním mýdlem, pouhá voda a běžný saponát nestačí. Nutné je také pečlivé vyleštění. Jelikož samo sluneční záření je důvodem degradace ochranné vrstvy, pokud je možné parkovat auto ve stínu namísto na přímém slunci, máme zde další zásadu.
Jelikož životnost ochranné vrstvy je omezená, i přes maximální péči a prevenci UV ochrana zmizí. Po určité době nelze dělat nic jiného, než ji opravit. A to tak, že se postupně obrušuje zažloutlý povlak brusným papírem a pak se nanese nový ochranný lak. Nic, co by nezvládl s běžně dostupným vybavením průměrně zdatný motorista doma v garáži.