Chcete drahé a luxusní auto? Nechcete, a nejste v tom sami, celá Evropa se dívá na levné značky a ekonomicky dostupné modely.
Byly doby, kdy jsem po cestě přes Německo, zejména to „západní“, viděl samá drahá auta. Tím „drahá“ rozumějte automobily minimálně vyšší střední třídy. Nedávná cesta přes Bavorsko dále na východ mne vyvedla z někdejšího přesvědčení. Pokud jsem kolem Mnichova na dálnici potkával automobily ve stylu BMW, Porsche, Porsche, BMW, další BMW a tak dále, teď to bylo jinak. Vozy střední a nižší střední třídy, Toyoty, Opely, Fordy. Dokonce i ještě „méně prestižní“ značky byly vidět, Suzuki, Dacia.
Dříve to byla drahá auta prémiové třídy, dnes je to Dacia
Překvapilo mě, že ani s elektromobily to nebylo nijak slavné. Ano, vyloženě kolem metropolí se objevily nějaké Tesly a elektrické bavoráky, ale jinak nic moc. Stačí, abych se podíval na prodejní žebříčky na evropském trhu, a je vlastně jasno. Dacia Sandero se rýsuje jako kandidát na nejprodávanější automobilový model v Evropě již potřetí za první čtyři měsíce. V dubnu letošního roku zaznamenala tato levná značka koncernu Renault impozantní 37procentní nárůst prodejů oproti stejnému období minulého roku.
Vlastně mě ani nepřekvapuje, že Dacia odsunula za sebe na pomyslném trůnu třeba Volkswagen. Podle předběžných údajů společnosti Dataforce, která zahrnuje 98 % prodeje v EU, zemích ESVO a Velké Británii, vede Sandero nad Volkswagenem Golf poměrem 24 835 ku 21 592 prodaným kusům. Jistě, nejde o úplně srovnatelná auta, minimálně cenově. Ale to je zase na automobilkách, jak nastaví cenovou politiku. Jsou to dva hatchbacky? Ano, jsou.
Na scénu se vrátil Golf, i tak ho ale čeká trpký konec elektřinou
Nejsou to jablka a hrušky, spíše se bavíme o jablečných odrůdách Golden Delicious a Gala Brookfield. Pryč ale od zahrádkářské terminologie. Volkswagen Golf zažil v dubnu významný comeback s nárůstem prodeje o 65 procent. Naznačuje návrat jeho popularity? Asi ano. Tento kompaktní hatchback, jenž v posledních letech ztrácel své dominantní postavení, byl v lednu modernizován výrazným faceliftem. Volkswagen tímto krokem zamýšlí prodloužit životnost modelu Golf před plánovaným přechodem na plně elektrický pohon v jeho příští generaci.
Tam dojde asi na lámání chleba a já mám za VW trochu obavu, že tohle bude konec Golfu v masovém měřítku tak, jak to bylo dosud. Na třetí příčce se umístil Renault Clio – dosáhl na 19 310 prodaných kusů. To představuje nárůst o 24 procent oproti dubnu minulého roku. Těsně za ním se umístil VW T-Roc s 19 225 prodanými kusy, což je 16procentní nárůst podle předběžných údajů. Čísla naznačují, že po obdržení úplných údajů ze všech trhů může dojít ke změně pořadí mezi třetím a čtvrtým místem. Páté místo obsadil Peugeot 208 s prodejem 17 273 kusů. To znamená 18procentní nárůst.
Mimo velká města elektrická auta nikdo nechce, není divu
Nemůžu se neotřít o elektromobily. Zajímavé je, že Tesla Model Y, která byla minulý měsíc nejprodávanějším modelem, se v dubnu propadla na 26. místo s 9 329 prodanými kusy. To je o 11 procent méně než ve stejném období loňského roku. Tesla čelí komplikacím spojeným s šestiměsíční stávkou ve Švédsku. Dělníci v docích od prosince blokují dodávky automobilů do země. A to se samozřejmě podepisuje na ekonomickém výsledku automobilky. Co v evropském měřítku tuzemská automobilka Škoda?
V rámci zmiňovaných statistik se vedl těsný souboj mezi Škodou Octavií a Toyotou Yaris o šesté místo. Octavia zvítězila jen o čtyři prodejní kusy. Takže de facto remíza. Další napjatý souboj se odehrál o desáté místo. Citroen C3 vedl před Fordem Puma s poměrem 14 812 ku 14 418 prodaným kusům. Toyota měla v dubnové top padesátce šest modelů, na sedmém místě se umístil malý Yaris. Škoda následovala s pěti modely v čele s Octavií na šestém místě. Volkswagen měl čtyři modely, přičemž nejúspěšnější Golf se umístil na druhém místě.
Prémiové evropské značky nemají prodeje jako dřív
To jsem zmínil a jistě je to pro VW úspěch. Dalších sedm automobilek, včetně Renault, Peugeot, BMW a Volvo, mělo po třech modelech v top padesátce. Jak čtu údaje v těchto statistikách? Vlastně stejně, jako jsem to vnímal při svých cestách. Asi tak, že „doba je zlá“ a lidé nechtějí platit za drahá auta. Trendy odrážejí nespokojenost evropských zákazníků s rostoucími cenami nových automobilů.
Tento fakt nutí řidiče držet se tradičních spalovacích motorů. Jistě, i tohle jsem viděl a mohl „by oko“ vnímat na dlouhých cestách Evropou. Mimo centra velkých měst o elektromobil nezavadíš. Levnější modely jako Dacia Sandero zaznamenávají výrazný nárůst prodeje. Vnímám to jako důkaz, že spotřebitelé hledají ekonomičtější alternativy. A na druhou stranu musím přiznat Dacii, že se jí daří pracovat na svých modelech i prodejní strategii.
Lidi nechtějí a nebudou kupovat drahá auta, nemají peníze
Dalším faktorem je také komplikace přechodu na elektrická auta. I když elektromobily, jako je Tesla, mají své příznivce, problémy uvnitř této značky ovlivňují dostupnost na trhu, a tím pádem i prodeje. Obecně elektromobily narážejí u lidí na odtažitost a nedůvěru, neochotu kupovat drahá auta, která se musí zdlouhavě dobíjet. A která nedojedou tak daleko jako spalovací vozy. To otevírá prostor pro tradiční značky a modely, které si drží místo na trhu díky spolehlivosti, cenové dostupnosti a osvědčeným technologiím. Řekl bych, že i přes veškeré pobídky, podpory a dotace trh sám nakonec ukáže, co lidé chtějí a budou kupovat.