Novinka platí a řidiči o tom ani nevědí, řada z nich tak jezdí za hranice stále s papírovým dokladem. Co jim v rámci EU hrozí?
Rok se s rokem sešel. Nový rok obvykle přináší i novinky, které se týkají zejména motoristů. Je pravidlem, že od prvního ledna se velmi často mění zákony, začínají platit nová nařízení, mění se ceny. Jak je tomu letos, přinesl rok 2025 něco zásadně nového oproti roku předchozímu? Rok 2025 přináší pro české řidiče několik důležitých změn, které navazují na zásadní úpravy zavedené v roce 2024. Ať už jde o zdražení dálničních známek, konec povinnosti zelené karty nebo nové ekologické požadavky, je dobré být v obraze, abyste se vyhnuli nepříjemnostem.
Rok 2025 přinesl zásadní změnu ohledně zelených karet v EU
Pojďme si shrnout, co se změnilo v loňském roce a co je nového letos. Od podzimu 2024 už není potřeba u vozidel registrovaných v ČR mít u sebe při jízdě na českých silnicích zelenou kartu. A to v žádné podobě. Je to tak. Kontrola probíhá on-line, stačí mít u sebe jen průkaz totožnosti, třeba jen elektronický. A ani ten de facto není potřeba, stačí se jen ztotožnit. A k tomu není doklad zapotřebí, postačuje nahlásit policejní hlídce jméno, rodné číslo. Nejde o přestupek, to, že u sebe člověk nemá doklady, nelze pokutovat. Je to zcela v pořádku.
Další značnou inovací minulého roku totiž je, že řidiči už nemusí mít u sebe při řízení v České republice kartičku řidičského a technického průkazu. Pozor, nemít u sebe neznamená ale nemít vůbec, tedy mít neplatné. Tohle platí pouze pro území České republiky, při cestě do zahraničí je řidičák fyzicky nadále nutný. Každopádně u nás ale vlastně může letos jezdit řidič zcela bez dokladů a je to v pořádku. Při kontrole policií to bude jen o chvíli déle trvat. Ale není to nelegální. Zpátky ale k zelené kartě.
Od letošního roku by mělo platit, že není potřeba papírová zelená karta ani v rámci celé EU. Od 1. ledna 2025 musí všechny státy zapojené v systému zelených karet přijímat i elektronickou verzi zelené karty. To znamení variantu uloženou například jako PDF v mobilním telefonu a podobně, třeba v mobilních aplikacích jednotlivých pojišťoven. Platí také, že pojištění je platné po sjednání a zaplacení, tedy pokud člověk uzavře smlouvu, ale nezaplatí, nemá auto pojištěné! Pojištění je evidované on-line v informačním systému.
Co teď udělat? Papírový teoreticky není potřeba, ale…
Při registraci vozidla již nebude potřeba povinně předkládat zelenou kartu. Proč? Protože registr silničních vozidel (RSV) bude on-line propojen se systémem ČKP a bude ověřovat platnost pojištění. S online dohledem souvisí i další věc. To, že po uplynutí 30 dnů, kdy vozidlo nebude mít pojištění, bude ČKP zasílat tuto informaci do RSV, kde budou připraveny sestavy vozidel k vyřazení z provozu. RSV bude umožňovat generování rozhodnutí o vyřazení a oznámení o přestupku, pokud nebude splněna povinnost odevzdání RZ a ORV.
Takže ještě jednou, přehledně a jasně, co platí v roce 2025. Řidič nemusí předkládat při kontrole zelenou kartu, nemusí ji mít u sebe. Povinné ručení, respektive pojištění platí po zaplacení smlouvy. Vše se eviduje online elektronicky. V zemích EU stačí elektronická verze zelené karty, ne papírová. Je tady tedy nový typ dokladu, který je digitální, resp. elektronický. Na rozdíl od předchozího papírového. Připomenu novinku týkající se paliva. Od roku 2024 se začalo s postupným nahrazování paliva E5 „ekologičtějším“ E10. To obsahuje až 10 % biosložky.
A komu tím prospějete, co?
Krok má za cíl snížit emise CO2 a přispět k ochraně životního prostředí. Řidiči by si měli zkontrolovat, zda jejich vozidlo toto palivo podporuje, protože starší modely mohou mít s E10 problémy. Díky, EU! Poděkovat můžeme i za další věc, a to českému ministrovi dopravy. Ten očividně lhal, když tvrdil, že se poplatek za dálnice bude zvyšovat podle inflace a zaokrouhlovat směrem dolů na stokoruny. Pro rok 2025 byla výše ročního poplatku stanovena na 2 440 Kč. Mělo to být 2 400, když už, ale ministr ví, že každá koruna je dobrá.
Hlavně když občan mlčí a zaplatí. Měsíční známka je za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč. Kdo to má zadarmo? Podle evropské směrnice je nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík. Hybridy platí, a to 25 % sazby časového poplatku. Mluví se také o rozšíření ekologických opatření, pokud něco nastane, budu vás o tom informovat.
Čeští řidiči jsou rozděleni na dva tábory
Stejně jako o tom, jestli se objeví nové dopravní značky. Důležité je jedno, vědět a změny sledovat. Neznalost pravidel vás může přijít draho – a to nejen finančně, ale i z hlediska bezpečnosti. Proto si raději vše zkontrolujte a přizpůsobte se novým pravidlům. Lepší teď pár minut věnovat kontrole než pak zbytečně platit tisíce korun na pokutách.