Použití zimních pneumatik v evropských zemích není jednotné. Řidiči mohou dostat vysokou pokutu

Musí mít řidič v Itálii zimní pneumatiky? Nemusí, ale přes Rakousko se v zimě jinak, než na zimních gumách, nedostane.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Povinnost použít zimní pneumatiky je u nás jasně zakotvena v zákoně 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Tam se říká, že v období od 1. listopadu do 31. března mají všechna motorová vozidla užívající pozemní komunikace povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, a to za předpokladu, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.

Zimní pneumatiky jsou u nás povinné, podle zákona

Anebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích. Pak také existuje značky Zimní výbava, respektive Zimní výbava a Zimní výbava-konec, které definují úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít osazeno zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Tedy nejen v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat. Kdy platí tato značka? Její platnost je od 1. listopadu do 31. března, pod značkou může být případně umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Legislativa není jednoznačná, pokuta ale přesto hrozí

Jestli existuje postih spojený s pokutou? Samozřejmě, za porušení povinnosti použít zimní pneumatiky nebo za jejich nesprávné použití může policie uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Ovšem v ostatních zemích je tomu jinak a řidiči musí vědět a znát tamní podmínky, jinak mohou narazit. Kde jsou zimní pneumatiky povinné, od kdy do kdy a za jakých podmínek?

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

Slovensko

Jak je na tom náš nejbližší (myšleno historicky) soused? Zimní pneumatiky, popřípadě pneumatiky M+S, s hloubkou vzorku minimálně 3 mm jsou povinné pro nákladní vozidla do 3,5 t. A to v čase od 15. listopadu do 31. března. Sněhové řetězy jsou povinnou výbavou vozidel.

Rakousko

Do Rakouska jezdí Češi lyžovat s velkou oblibou, je tedy každému jasné, jak je to se zimním obutím? Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna. Navíc zde vstupují do hry sněhové řetězy, ty by se měly používat na zasněžených a namrzlých vozovkách. Paradoxně v Itálii, kam také míří velká spousta českých lyžařů, není žádná legislativou předepsaná povinnost. Použití značek, respektive zimní výbavy, může být nařízeno lokálně místním značením.

Francie

Zima ve francouzských horách je nádherná. Ale může se prodražit, pokud nemá řidič správné obutí. Od 1. listopadu do 31. března musí být podle uvážení prefektur vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny vybavena pneumatikami 3PMSF. Použití řetězů je v souladu s dopravními značkami.

Bosna a Hercegovina

Zimní pneumatiky jsou povinné od 15. listopadu do 15. dubna pro vozidla s hmotností do 3,5 tuny.

Bulharsko

Listopad je důležitým měsícem i pro Bulhary, tam je povinnost zimního obutí od 15. listopadu do 1. března, gumy musí mít minimální hloubku vzorku 4 mm. 

Lotyšsko

Zimní pneumatiky, popřípadě pneumatiky M+S, jsou povinné pro vozy do 3,5 tuny od 1. prosince do 1. března. Minimální hloubka vzorku je 4 mm.

Litva

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 1. dubna pro vozidla vážící méně než 3,5 t.

Norsko

Auta do hmotnosti 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky od 15. listopadu do 31. března.

Rumunsko

Zimní pneumatiky jsou povinné pro všechna vozidla o hmotnosti do 3,5 t. Takové automobily musí být vybaveny řetězy na místech označených příslušnými dopravními značkami.

Srbsko

Zimní pneumatiky jsou povinné od listopadu do dubna. Minimální hloubka vzorku je 4 mm. Sněhové řetězy musí být uložené ve vozidle a použité v závislosti na značkách a stavu vozovky.

Slovinsko

Od 15. listopadu do 15. března musí mít zimní pneumatiky vzorek minimálně 3 mm. Sněhové řetězy jsou povinné, a to pro vozidla do 3,5 t, pokud nemají zimní pneumatiky. Takže je tady možnost volby.

Turecko

Ano, i Turecko je součástí Evropy, byť jen velmi malou plochou. Nicméně do našeho výběru tedy patří, a to s informací, že od 1. prosince do 1. dubna jsou pro vozidla používaná k přepravě zboží po krajských silnicích povinné zimní pneumatiky. Musí mít minimální vzorek o hloubce 4 mm. Použití sněhových řetězů na letních gumách neznamená alternativu za zimní pneumatiky.

Švédsko

Vyloženě „zimní“ či „zasněžená“ země, tam to bez zimních pneumatik logicky nejde. Minimální zimní hloubka dezénu je 5 mm, výjimkou je obutí pro přívěs s limitem 1,6 mm. Pokud jsou u nás zakázány pneumatiky s hroty, tak u vybraných vozidel jsou ve Švédsku naopak povinností.

Finsko

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března na zledovatělé vozovce. Neřízené nápravy musí být vybaveny pneumatikami s označením 3PMSF nebo POR nebo pneumatikami s hroty. Další země, kde jsou hřeby žádoucí, naopak sněhové řetězy jsou povoleny výhradně na zasněžených a namrzlých vozovkách.

Chorvatsko

Zimní pneumatiky jsou povinné od 15. listopadu do 15. dubna. Zimní pneumatiky musí být nazuty na hnací nápravy všech vozidel do hmotnosti 3,5 tuny.

Černá Hora

Zimní pneumatiky nebo pneumatiky M+S jsou povinné od listopadu do dubna na některých silnicích určených úřady. Sněhové řetězy musí být ve vozidle a použity v závislosti na značkách a stavu vozovky.

Estonsko

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. prosince do 1. března pro vozidla s hmotností do 3,5 tuny. Sněhové řetězy jsou povinné na místech označených příslušnými dopravními značkami.

Jsou podle vás lepší celoroční nebo zimní pneu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články