Jaké zimní pneumatiky zajistí nejnižší spotřebu paliva? Máme seznam, funguje na 100 % u všech značek a modelů aut

Spotřeba paliva je zásadní věc, ovlivňuje rozpočet domácností i firem. Dá se snížit použitím zimních pneumatik?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jezdit osobním automobilem s sebou nese určité povinnosti, o těch ale teď nechci mluvit. Začíná to samozřejmě autoškolou, pokračuje to dodržováním pravidel silničního provozu. Je tady nutnost servisu auta, doplňování paliva. A to je právě téma, které mě zajímá. A které zajímá každého, kdo nevlastní ropný vrt, ale má auto. Spotřeba přímo souvisí s náklady, jež motorista průběžně za auto utrácí. Kdo netankuje, nejezdí. Tak to prostě je. Spotřebu může řidič samozřejmě ovlivnit, v řadě faktorů.

Spotřebu paliva ovlivňuje řada faktorů, včetně pneumatik

Mnoho lidí má za to, že nejefektivnějším způsobem, jak ušetřit na palivu, je především změnit styl řízení. Souhlasím. Už jen to, jak moc člověk šlape na plyn, ale i na brzdu, se přímo odráží do toho, kolik paliva motor potřebuje. Jízda stylem brzda–plyn je tím nejhorším, co může motorista v rámci spotřeby dělat. Ale je ještě něco, co lze jednoduše udělat, aby se spotřeba snížila? Ano, existuje jeden konkrétní trik, který skutečně funguje univerzálně, ať už řídíte benzinový, dieselový, nebo dokonce hybridní vůz.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

První věc, kterou je třeba mít na paměti, je správná údržba auta. Motor pracuje nejefektivněji, pokud je v dobrém technickém stavu. Pravidelná výměna oleje, kontrola filtrů a zajištění správného tlaku v pneumatikách, to jsou klíčové prvky, které mohou ovlivnit spotřebu. Zanesené filtry nebo nízký tlak v pneumatikách se mohou promítnout v důsledku jako zvýšený odpor. To vede k vyšší spotřebě paliva. Proto pokud chcete pracovat na spotřebě, je důležité udržovat auto v dobrém stavu. Údržba vozu nesmí být zanedbávána.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Ne pokud chcete dosáhnout optimálního výkonu a minimální spotřeby. Já vím, ono se to řekne. Ale je to tak. Významný vliv na spotřebu paliva má rychlost jízdy. Studie ukazují, že nejnižší spotřeby dosahuje většina vozidel při konstantní rychlosti kolem 90 km/h. Jakmile rychlost vzroste nad tuto hranici, začne spotřeba rapidně stoupat. Když tedy řidič udržuje stabilní nižší rychlost, snižuje se tím nejen spotřeba, ale také opotřebení motoru. Navíc při nižších rychlostech je snazší předvídat situace na silnici a brzdit méně často, což přispívá k úspoře paliva.

Plynulá jízda je pro nízkou spotřebu základním předpokladem

Pak je tu také otázka zatížení vozidla. Každý kilogram navíc znamená více energie potřebné k jeho pohybu. Doporučuje se proto omezit zbytečné zatížení automobilu. Například přepravka s nářadím, která v kufru leží měsíce, může zbytečně zvyšovat spotřebu. Už jednou jsem zmínil pneumatiky. Mluvil jsem o tom, že je zapotřebí, aby byly v bezvadném stavu a správně natlakované. Mohou ale pneumatiky jako takové ovlivnit výši spotřeby paliva? Samozřejmě že ano. Je to jeden z parametrů, na které se soustředí většina testů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Záleží na období? Ne. Platí to jak u letních, tak i u zimních gum. Nejrůznější organizace testují pneumatiky a hodnotí je v několika kritériích. Tradičně je to hlučnost, komfort jízdy, ovladatelnost, brzdná dráha. Ale i spotřeba. Protože právě konstrukce a použití toho či kterého komponentu do směsi ovlivňuje spotřebu benzínu a nafty. Resp. paliva jako takového. Takže je dobré, pokud chcete koupit nové zimní pneumatiky, sledovat i to, jak jsou hodnoceny v rámci kritéria spotřeby.

Testy zimních pneumatik stále dokola jmenují stejné značky

Dal jsem si tu práci a srovnal jsem řadu nejrůznějších testů za poslední 3 roky. Výsledky jsem zprůměroval, vycházel jsem jak z českých, tak ze zahraničních hodnocení. Zprůměroval jsem i výsledky napříč jednotlivými rozměry. Je faktem, že ten jeden samý a stejný model pneumatiky může v jednom rozměru fungovat perfektně, a v druhém ne. A vyšlo mi, že nejlépe na tom je Continental WinterContact TS 870. Tato pneumatika získává velmi dobrá hodnocení pro svou nízkou spotřebu a vysoký komfort jízdy. To z ní dělá ideální volbu pro řidiče s delšími trasami.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Guma má podle testů výborný záběr v mokrých i zasněžených podmínkách. Na druhém místě mám Michelin Alpin 6. Tato guma vyniká především svou trvanlivostí a právě nízkou spotřebou paliva. Michelin Alpin 6 má kromě toho kvalitní záběr na kluzkých površích. Jako třetí hodnotím Goodyear UltraGrip Performance+. Tento model pneumatiky nabízí dobrou kombinaci mezi spotřebou a výkonem na suchých i mokrých cestách. Řidiči ocení jistě nízký valivý odpor a dobrou přilnavost.

Výběrem mezi tradičními výrobci pneumatik člověk nic nezkazí

Právě to přispívá k úspoře paliva. Čtvrtá pneumatika Dunlop Winter Sport 5 nabízí slušný komfort a velmi nízkou spotřebu. Vyniká také dobrým výkonem na sněhu. Poslední v mém TOP 5 je Hankook Winter i*cept RS3 Pneumatika, která nabízí slušnou spotřebu a dobré vlastnosti na mokrých a zasněžených vozovkách. Na opačném konci žebříčku se pak nacházejí pneumatiky s vyšší spotřebou, jako je Kumho WinterCraft WP52. Ta i přes solidní výkon v přilnavosti na sněhu zvyšuje spotřebu pohonných hmot kvůli vyššímu valivému odporu​.

Řidiči v zimě - 5 chyb iZdroj fotografie: Pixabay

Když to shrnu, tak nejnižší spotřeby dosáhnete kombinací pravidelné údržby, správného zatížení, efektivního používání klimatizace a plynulého stylu jízdy. Dodržování těchto kroků může přinést výrazné úspory na palivu, a to nejen pro každodenní jízdy, ale i na dlouhé cesty. K tomu stačí koupit osvědčení a úsporné obutí a je to. Pro řidiče hledající optimální zimní pneumatiky s ohledem na spotřebu tak doporučuji zvážit modely Continental, Michelin či Goodyear, které pravidelně v testech excelují a pomáhají snižovat provozní náklady.

Jaké máte zimáky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články