Ručně změřit hladinu oleje v motoru je vždy bezpečnější než se spolehnout na elektroniku. Řidiči to musí dělat sami!
Kontrola hladiny oleje v motoru je důležitou údržbou, kterou by měl každý řidič pravidelně provádět. A také by ji měl zvládnout – a to je důležité – sám v domácím prostředí nebo na parkovišti. I když některá vozidla jsou vybavena senzory hladiny oleje, není vždy možné se na ně spoléhat. Proto je nezbytné provést kontrolu ručně. Postup, jak správně zkontrolovat hladinu oleje, je jednoduchý.
Sledování stavu motorového oleje je povinností řidiče
Co je třeba dělat? Umístit vozidlo na rovný povrch. Pokud je vozidlo nakloněné nebo stojí na obrubníku, může to ovlivnit přesnost odečtu. Zastavit motor a počkat alespoň 10 minut, než se začne s kontrolou. „Tato doba je potřebná k tomu,“ říká expert na servis japonských a evropských aut pan Pavlíček, „aby olej mohl stéci z motoru zpět do olejové vany.“ Hladinu oleje lze kontrolovat jak u studeného, tak u teplého motoru. „Je však třeba mít na paměti,“ dodává expert, „že olej expanduje s teplem, takže údaj blízký minimu nemusí být důvodem k obavám.“
Vytáhněte měrku oleje, otřete ji čistým hadříkem nebo papírovou utěrkou a zasuňte ji zpět do držáku. Ujistěte se, že je měrka správně usazena. Vytáhněte měrku opět ven a zkontrolujte hladinu oleje. Hladina by měla být mezi políčky označenými jako MIN a MAX, otvory nebo jinými značkami. Zasuňte měrku zpět na své místo a je hotovo. Je důležité zajistit, aby hladina oleje byla nad minimální úrovní. Pokud je hladina pod minimem, je nutné olej ihned doplnit. Mějte na paměti, že přidávání oleje by mělo být provedeno postupně a je nutné pravidelně kontrolovat jeho stav, aby nedošlo k překročení maximální hladiny.
Olej musí být nad minimální hranicí, jinak hrozí poškození
Některá vozidla mají na měrce oleje nejen úrovně MIN a MAX, ale také další označení. Například některé měrky mají zářez udávající přijatelnou hladinu oleje pro teplý motor, protože olej se s teplotou rozpíná. Jiná vozidla mohou mít měrky s rozsahy pro studený a teplý motor nebo s prahem, kdy je doporučeno přidat určité množství oleje, například jeden litr. Své o tom ví například majitelé automobilů značky Subaru.
Existují také senzory hladiny oleje, které jsou někdy instalovány v autech a zobrazují stav na displeji v kabině. Existují dva základní typy senzorů. Pokročilejší senzor je schopen relativně přesně změřit množství oleje v mazacím systému a často se používá u vozidel, která nemají tradiční měrku oleje nebo je volitelným doplňkem. Například u některých modelů Audi nebo Mercedes-Benz a také u Porsche. Základní senzor však pouze varuje, když je hladina oleje příliš nízká. V mnoha vozech bliká žlutá ikona na přístrojové desce, když hladina oleje dosáhne nebo klesne pod minimální úroveň na měrce. To však není pro motor příliš dobré.
Rozdíl mezi manuálním a digitálním měřením může nastat
Je důležité si uvědomit, že na měrce oleje často existují rysky, které označují horní a dolní hladinu oleje s rozdílem přibližně jeden litr. Pokud je systém naplněný asi pěti litry oleje, taková ztráta je značná. Je třeba brát na zřetel, že olej je nezbytný pro mazání motoru i při extrémních podmínkách a je zodpovědný za odvádění tepla z pohonné jednotky. Nedostatek oleje nejvíce ovlivňuje součásti, které jsou nejvzdálenější od čerpadla oleje, například turbodmychadlo nebo vačkový hřídel.
Pravidelná kontrola udržování hladiny oleje je proto důležitá pro dlouhodobou ochranu a životnost motoru auta. I když je hladina oleje mezi úrovněmi MIN a MAX považována za přijatelnou, je doporučeno udržovat hladinu co nejblíže maximálnímu označení. Nicméně je důležité také nenalévat příliš oleje, protože přebytek oleje může způsobit jeho spalování, netěsnosti, a dokonce vytlačování těsnění.
Přelévat ne! Přílišné množství oleje motoru škodí
Při doplňování oleje je vhodné postupovat opatrně a přidávat olej po malých dávkách. Je důležité pravidelně kontrolovat stav oleje během tohoto procesu, aby nedošlo k překročení maximální hladiny. Pokud je motor horký, nedoporučuje se do něj lít studený olej. Je lepší počkat alespoň deset minut, než motor trochu vychladne, aby se zabránilo tepelnému šoku pro kovové části motoru. Je také dobré si uvědomit, že i když je senzor hladiny oleje instalován ve vozidle, není vždy stoprocentně spolehlivý.
Je možné, že senzor selže nebo poskytuje nepřesné informace o skutečné hladině oleje. Proto se doporučuje pravidelně provádět vizuální kontrolu hladiny oleje pomocí měrky, a to i v případě, že automobil je vybaven senzorem. „Kontrola a udržování správné hladiny oleje je jednoduchým a důležitým úkolem,“ dodává odborník Pavlíček, „který by měl každý řidič provádět pravidelně.“ Tímto způsobem se lze ujistit, že je motor vozidla dostatečně mazán a chráněn, což napomáhá dlouhodobému fungování a prevenci nežádoucích problémů spojených s nedostatkem oleje.