Jeden den automobilka krachuje a končí výrobu, druhý den se vedení bije v prsa a hlásí, jak všem vytře zrak. Budoucnost ukáže.
Není to tak dlouho, co bylo oznámeno, že španělská automobilka Seat končí. Teď se zdá, jako kdyby byl španělský výrobce na vzestupu. A to přestože se dříve spekulovalo o jeho úpadku. Nebo jinak, přestože byl ohlášen oficiální konec značky. Automobilka se otevřela novým finančním možnostem, to chápejte asi tak, že získala masivní finanční injekce. A představuje velkou modernizaci svých hlavních modelů. A to není „samozřejmě“ zdaleka všechno.
Od krachu a ukončení výroby k velkým plánům a vizím
Krom toho totiž Seat plánuje výrobu cenově dostupného elektromobilu. To chápu tak, že jakkoli se mluvilo o rychlém konci, spekulace o elektromobilu naznačuje, že má značka před sebou budoucnost i po roce 2035. Tedy i v čase, kdy má být ukončen prodej automobilů produkujících emise CO2. Šéf značky Wayne Griffiths naznačuje, že Seat se vzpamatovává. A že plánuje dlouhodobý rozvoj. Původní plány se točily kolem Cupry, ale teď se všechno mění?
Tak se to asi nedá úplně prohlásit, protože Cupra jede zjevně dál podle svého plánu. Ovšem i Seat zaznamenal nárůst prodeje vozidel, to zjevně svědčí o jeho nové síle. Cílem je obnovit své místo na trhu. To má být dosaženo investicemi do modelů i značky samotné. Modernizační plán zahrnuje facelift modelu Leon a další aktualizace modelů Arona a Ibiza v roce 2025. Také model Ateca projde určitou modernizací a osvěžením.
To prodlouží jeho životnost a zajistí mu ještě nějaký čas v prodeji. Nové modely budou vybaveny úspornými motory a plug-in hybridními pohony, a to na základě vylepšené modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Seat také plánuje výrobu cenově dostupného elektromobilu. Ten by mohl vycházet z plánovaného Volkswagen ID.1. Cílem je oslovit zákazníky hledající cenově dostupná vozidla a také mladé lidi.
Bez elektromobilu to samozřejmě nepůjde, je tu ale VW
Téma elektromobility jako takové nechme teď asi stranou, akceptujme plány značky. Jakkoli značka Cupra s modely Formentor a Tavascan naplňuje očekávání moderních motoristů a má velký potenciál, Seat nekončí. A to přestože onehdy šéf VW zdůraznil, že Cupra je nejrychleji rostoucí značkou v Evropě a proces ukončení Seatu a předání aktivit Cupře byl již spuštěn. Budoucnost značky Cupra tedy zjevně spočívá v elektrické mobilitě.
Seat měl pokračovat tím, že by se staral o udržitelnou mikroelektromobilitu. To mělo zahrnovat skútry, koloběžky, kola a další elektrická zařízení. Vše se ale otočilo o pomyslných sto osmdesát stupňů. Je třeba ještě také zmínit téma obavy o budoucnost z pohledu majitele automobilu, tedy koncového zákazníka. Hrozí něco, když si člověk koupí Seat? V tom smyslu, jestli se může stát, že by přišel o záruku, servis a podobně. A odpovědí je, že spíše ne.
To by musel padnout celý koncern, aby bylo vše ztraceno. Takže kdo chce koupit Seat, může tak klidně učinit. V mnoha ohledech příznivější peníze za stroj srovnatelný se sesterským Volkswagenem nebo Škodou. I kdyby někdy Seat ukončil výrobu, tak náhradní díly a servis bude na 99 % držet příbuzná Cupra. Není se tedy čeho obávat.