Změna designu policejních aut: Hlasujte, který ze 3 motivů se vám líbí nejvíce. A jak vypadá na karoserii česká trikolóra?

Policejní automobily v jiné barvě než v té, kterou známe? Změna je život, ale tady je to docela zbytečné vyhazování veřejných peněz.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Před pár lety proběhla na Slovensku zajímavá diskuse, která upoutala pozornost nejen místních řidičů, ale i zahraniční veřejnosti. Slováci totiž dostali možnost hlasovat o novém zbarvení policejních vozů. To není obvyklá praxe, pokud jde o podobu státních vozidel. Cílem byla nejen estetická proměna, ale především zlepšení viditelnosti a rozpoznatelnosti policejních aut na silnicích. Návrh počítal s použitím národních barev – tedy červené, modré a bílé – které měly být zakomponovány do reflexních prvků na karoserii.

Typický vzhled je stříbrný podklad s modrými a žlutými prvky

Vzhled slovenských policejních aut se mnoho let neměnil a Slováci dostali možnost sami se vyjádřit k otázce designu. Původní design byl bílý se zeleným pruhem. Na svém profilu na facebooku slovenská policie vyzvala veřejnost, aby se formou hlasování vyjádřila a ukázala, jaká policejní auta by chtěla. Dnes má slovenská policie tedy automobily ve stříbrném designu s modrými a žlutými reflexními prvky. V souvislosti s tím mě napadlo, jestli by neměla i česká policejní auta projít redesignem. A co si myslím? Ne, neměla.

Za mne je úplně jedno, jak auta v policejní flotile vypadají. Hlavní je, aby policie dělala svou práci. Tu bych stejně asi nerad komentoval, povětšinou mám pocit, že je policie jen forma, jak utrácet peníze daňových poplatníků. Zpátky ale k barvám policejních aut. Občas se skutečně objeví úvahy o tom, zda by česká policejní auta neměla projít redesignem. Otázka je, jestli současný vzhled policejních vozidel splňuje všechny potřeby.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Přemýšlím-li nad tím, jaký by redesign vlastně měl smysl a zda by opravdu zlepšil viditelnost a rozpoznatelnost policejních aut na silnicích, nevidím nic, co by mělo být lepší. Tedy lepší než to, co je aktuálně. Když se podívám na současný design policejních vozidel v Česku, máme stříbrnou karoserii s modrými a žlutými reflexními prvky. Tento vzhled byl zvolen záměrně tak, aby byl viditelný a zároveň působil autoritativně. Jestli to tak je, nevím.

Policejní auto musí být vidět a musí být poznat na první pohled

V zahraničí se dá vidět mnoho různých přístupů. Například v Německu jsou policejní vozy zeleno-bílé nebo modro-stříbrné, to jim dává specifický vzhled. Zatímco v Británii často používají tzv. Battenburg design – vzor barevných čtverců, který zvyšuje viditelnost ve dne i v noci. Otázkou tedy je, zda by podobný výraznější design měl smysl i u nás. Skutečně si myslím, že to, co máme, bohatě stačí. Stříbrná karoserie je jako základ v pořádku a žlutá a modrá barva jsou dostatečně vidět.

Když bych ale měl zahrát na vlasteneckou notu, napadá mne, co třeba zapojit do vzhledu policejních aut národní barvy? Opravdu by bylo přidání barevných prvků v podobě české trikolory zlepšením? Nebo by šlo spíše jen o efekt? Myslím si, že by auto nebylo tak výrazné, jako je teď. Bílých aut je hodně. Myslím, že by auta vypadal spíše jako z flotily nějaké energetické firmy než od policie. Je tu i otázka veřejného mínění.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Lidé jsou na současný vzhled zvyklí. To může fungovat do určité míry i preventivně. Náhlá změna by také mohla být občany vnímána jako zbytečný výdaj z veřejných peněz, pokud by neexistovaly jasné důkazy, že nový design skutečně zlepší bezpečnost nebo funkčnost. S tím souhlasím. Myslím si, že je v pořádku, pokud změna designu policejních aut zůstane jen ve fázi spekulací a představ. Nebo máte na věc jiný názor?

Jak by se vám líbila trikolora?

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články