Značka, která přikazuje zastavit a dát přednost, je pro řidiče zahalena tajemstvím. Není jednoznačně určen čas.
Značka STOP patří k nejjednoznačnějším pravidlům v silničním provozu. Její význam – zastavit a dát přednost – je jasný, ale zároveň je i často diskutovaný. Někdy se mezi řidiči objevuje názor, že na STOPce nemusí nutně zastavit, pokud mají dobrý rozhled nebo je silnice v danou chvíli prázdná. Jak to tedy skutečně je? Existuje situace, kdy je možné tento pokyn ignorovat? A jaké jsou argumenty pro to, že i v takových případech je bezvýhradné zastavení důležité? Než se pustím do samotných otázek, je dobré připomenout, proč značka STOP vůbec existuje.
Značka není závora, zastavit se ale musí. Opravdu musí?
Jednoduše řečeno, je to bezpečnostní opatření. Značka je umístěna tam, kde je potřeba zajistit, aby každý řidič zpomalil na nulu, tedy zastavil. A měl naprostý přehled o situaci na vozovce. To je klíčové hlavně na křižovatkách s omezeným rozhledem, v nepřehledných nebo nebezpečných úsecích a všude tam, kde je zvýšené riziko nehody. Já to chápu a respektuji. Zastavení na značce STOP může znamenat rozdíl mezi bezpečným průjezdem a vážnou nehodou. Jak je to tedy s tím zastavením nebo nezastavením?
Podle zákona je značka STOP v tomto ohledu nekompromisní. Zastavit se musí vždy, když ji řidič vidí, ať už má v danou chvíli přehled, nebo ne. I v situacích, kdy je vidět daleko do stran a provoz je minimální, je povinnost zastavit nezbytná. Podle zákona je povinností řidiče nezahájit nebo nepokračovat v jízdě, pokud by řidič na hlavní silnici musel kvůli němu náhle změnit směr nebo rychlost. To platí zejména pro případy, kdy řidič přijíždí na křižovatku po vedlejší silnici označené značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“.
Zákon tedy stanoví, že na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí řidič zastavit vozidlo na místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled. Zastavit vozidlo pak znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče. Povinnost je jednoznačně zakotvena v dopravních předpisech. Pokud řidič na STOPce nezastaví, vystavuje se riziku pokuty a trestných bodů. Občas se objevují diskuse, zda by nebylo možné zavést nějakou formu tolerance podobně, jako je tomu například u rychlosti, kde je běžně povolena malá odchylka.
Zastavit se musí, zákon ale nedefinuje přesně, na jakou dobu
U rychlosti se tato tolerance odůvodňuje tím, že každé měřicí zařízení může mít odchylku, a proto je řidičům tolerováno několik kilometrů nad limit. Avšak u značky STOP tato možnost neexistuje, protože jde o absolutní pravidlo, kde žádné „skoro zastavení“ nebo „částečné zpomalení“ nestačí. Pro úřady i policii je důležité, aby toto pravidlo bylo jednoznačně vyžadováno, a neexistuje tedy žádná výjimka, která by umožňovala na STOPce nezastavit.
Jenže zákon ale nestanoví, na jak dlouho musí vozidlo zastavit. Půl minuty nebo zlomek vteřiny? Cokoli podle zákona stačí, ve smyslu cokoli, když se kola přestanou točit. Někteří rádoby odborníci říkají, že by člověk měl stát na STOPce minimálně dvě vteřiny. Je to nesmysl. Zapotřebí je stát tak dlouho, dokud nenastane situace, že může řidič bezpečně projet. Proto to zákon nestanoví přesně. A není důvod, aby se k tomu nějací samozvaní znalci vyjadřovali. Přesto ale lze říct, že na STOPce není potřeba zastavit.
Zastavit jednou se musí, podruhé už ne, ani na druhé křižovatce
Je ale nutné dodat, že podruhé. Tím myslím, že pokud jedete v koloně aut a auto před vámi zastaví a vy také, nemusíte pak znovu zastavovat na hranici křižovatky. Pokud jste už při první zastávce měli dostatečný rozhled, pak můžete rovnou jet společně s autem, které se rozjelo před vámi. Každopádně jednou před STOPkou zastavit musíte. A znovu vlastně popřu to, co jsem teď řekl. Když za sebou budou dvě křižovatky a na obou bude STOPka, stačí zastavit na té první. Pozor ale, pouze v jednom zcela specifickém případě. Že už od první zastávky vidí řidič do všech stran i v rámci druhé značky STOP.
Psal jsem o tom nedávno, připojím znovu obrázek, kdy to podle vyjádření mého kolegy a právníka platí. Jistě, tohle nemám ze své hlavy, jde o právní výklad mého spolupracovníka s právním vzděláním a praxí. Přiznávám, sám bych si myslel, že musím znovu zastavit. Opakuji, nejedná se o jakoukoli druhou křižovatku se STOPkou. Pozor na to. Závěrem připomenutí, že značka STOP neplatí, když svítí semafory. Anebo pokud je provoz na křižovatce řízen policistou. Ale to je snad každému jasné.