Jezdit přes ležícího policistu, to snad nemůžou myslet vážně? Řidiči na Ostravsku si myslí, že značka je „sprostá“ a ničí auto

Veselá přezdívka, ale zařízení samotné až tak veselé není. Má se za to, že zvyšuje spotřebu a emise, auta poškozuje stoprocentně.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Dopravní značky někdy vypadají dost zvláštně, zejména ty, na které není člověk zvyklý a narazí na ně v zahraničí. Mluvím teď o symbolu kosočtverce, jenž je typický pro Kanadu a Francii. A který evokuje asi v každém člověku symbol označující ženské lůno. Slušně řečeno. Jsou tady ale také výstražné značky ve tvaru bílého trojúhelníku s červeným okrajem, s piktogramem zvířete. Jelen, kráva, kůň nás v našem prostředí asi nezaskočí. Žába už ale možná ano a velbloud, klokan v daleké cizině na Středoevropana jistě zapůsobí exoticky.

Některé značky mohou působit exoticky, jde o místní zvyk

Nedávno jsem v jednom článku psal o výstražných značkách, na nichž jsou kozy. U nás jejich chov asi není natolik obvyklý, aby byla značka na každém kroku, ale pokud se posuneme dál směrem k Alpám, je chov tohoto zvířete tradičnější. A značky méně neobvyklé. Jelikož jsme v Čechách a k češství patří určitý typ smyslu pro humor, nedivil jsem se vlastně, když do redakce přišel e-mail od pana Martina K. z Moravskoslezského kraje. Psal, že zná značku, na které jsou „skutečné kozy„ a asi je na každém, aby si podstatu vyjádření domyslel.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Poslal mi jako doklad výstražnou značku ve tvaru trojúhelníku s bílým polem a červeným okrajem. A na bílém poli se symbolem, řekněme, kopečku. Pokud jsem pejorativně laděný dotaz pochopil správně, tak mohu s klidným svědomím říct, že rozhodně nejde o symbol ženského poprsí, jak se čtenář pokusil „vtipně“ naznačit. Jde o zpomalovací práh, tedy značku „Zpomalovací práh“ s kódem A 7b, která upozorňuje na umělou nerovnost na vozovce, jejímž účelem je zejména snížení rychlosti jedoucích vozidel. Nerovnost je zpravidla vytvořena stavební úpravou nebo dopravním zařízením „Krátký příčný práh“ (č. Z 12).

Kozy na dopravní značce, to snad nemůžou myslet vážně? Řidiči neví, jak „sprostou“ značku chápat, přitom jim hrozí pokuta 3 000 Kč

Pod značkou může být upřesněn počet takových zařízeních, a to v případě, jestliže je umělých nerovností více v řadě za sebou. Pak lze jejich počet vyjádřit pomocí dodatkové tabulky „Počet“ (č. E 1), např. „2 x“. Zpomalovací práh je u nás relativně častým opatřením. Nazývá se též zejména mezi řidiči jako příčný práh, retardér nebo ležící policista či policajt. A ano, je to uměle zvýšené místo na vozovce pozemní komunikace. Cílem je skutečně donutit řidiče silničních vozidel k pomalé jízdě. Obvykle se používá v kombinaci s dopravními značkami omezujícími rychlost, typicky v zastavěných zónách.

Prahy poškozují automobily a omezují průjezd sanitek

Příčný práh je tvořen buď odnímatelnými, zejména plastovými díly připevněnými k vozovce šroubením. Anebo stavebním zvýšením samotné vozovky. Co je horší? Nevím, nedávno jsem jel přes demontovatelný práh a cítil jsem, jak auto trpí. Tedy tlumiče doslova naříkaly. A pamatuji také asfaltový hrbol, na kterém jsem nechal kus nárazníku při testování BMW M4 Competition. Tak nevím. Demontovatelné prahy mají zpravidla strmější nájezdy a vyžadují téměř zastavení auta. Přejetí je doprovázeno skutečně nepříjemnými rázy do podvozku a otřesy vozidla.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Ve verzi stavebního zvýšení komunikace je obvykle hrbol tvořen ne tak ostře šikmou plochou. Existují i jakési zpomalovací polštáře, kdy nejde o souvislý pás, val, ale o několik dílčích menších polokulovitých komponent vedle sebe. Jak je to u nás historicky, legislativně? Už v roce 1996 myslím definovalo Ministerstvo dopravy podmínky pro umisťování příčných prahů a příčný práh uveden s účinností od 30. ledna 2001 ve vyhlášce č. 30/2001 Sb., pod dvěma různými názvy. Jak už jsem zmiňoval, tak jako výstražná dopravní značka A 7b.

S příčnými prahy se začalo nedlouho po sametové revoluci

Do roku 2001 v podobě značky „Nerovnost vozovky“ s dodatkovou tabulkou „Příčný práh“ a tabulkou se vzdáleností. Dopravní zařízení s označením Z 12 se jmenuje „Krátký příčný práh“ a je popsáno v § 26 odst. 1 písm. n) vyhlášky č. 30/2001 Sb. V obytné zóně se příčné prahy označují informativní dopravní značkou IP 2. To je modrý čtverec s polem ve tvaru bílého trojúhelníku s černým symbolem řezu příčným prahem. Přínos příčných prahů je však, nejen podle mého názoru, kontroverzní.

Jak už jsem naznačil, zpomalovací prahy značně zvyšují opotřebení vozidel, trpí zejména nápravy, tlumiče, pérování. V okolí prahů mohou lidé, obyvatelé, registrovat zvýšenou hlučnost a také zvýšenou prašnost. Zpomalovací prahy znemožňují rychlý průjezd složek IHS, zejména pro sanitky s pacienty to musí být peklo. Omezená je i možnost úklidu komunikace, typicky od sněhu. Technika nemůže vozovku očistit tak dokonale jako v případě rovné plochy.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Dochází k opotřebovávání, či dokonce poškození komunální techniky. A existují prý i studie, které dokazují, že aplikace zpomalovacího prahu zvyšuje průměrnou spotřebu vozidel na místě, a to cca dvojnásobně. A nejenom tu, ale i emise oxidu uhelnatého a oxidu dusného. Tak jako tak, jasné jsou dvě věci. Vzhledem k četnosti jde o poměrně oblíbené zařízení ke snižování rychlosti. A ne, nejde o značku, jakkoli si to možná na Ostravsku mohou myslet, s vyobrazením ženského poprsí.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jsou příčné prahy užitečné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články