Příliš mnoho modelů v nabídce, to je špatně. Automobilky by měly protřídit svou nabídku a každý zákazník bude vítězem.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Umíte si představit, že automobilka nemá v nabídce nic jiného než jeden typ modelu, respektive karoserie? Ale umíte, a může to být dokonce velmi úspěšný koncept. Předvedl to před pár lety Nissan. Až na výjimky zrušil hatchbacky i sedany a postavil celou svou obchodní strategii na modelu Qashqai. Ten, kdo znal Almeru, Primeru a Maximu, najednou neměl z čeho vybírat. Mohl si koupit jen Qashqai.
Nissan ukázal, že to jde, Volvo se pokoušejí o podobné
Jak se ukázalo, tato strategie se Nissanu vyplatila. A teď se má historie opakovat. Zda půjde o úspěšný krok, je otázkou. Nejedná se ale o globální věc, nás by se zatím nijak dotknout neměla. Téma jsme řešili už v jiném článku na našem webu. Pro připomenutí, jde o to, že švédská značka Volvo vyřadila ze své nabídky všechny modely s karoseriemi sedan a kombi. Na britském trhu. Dá se říct, že „zatím“ jen na britském trhu? Těžko usuzovat.
Tak jako tak, jistě je to pro fanoušky značky Volvo ve Velké Británii velký šok. Švédský výrobce na tamním trhu vyškrtl z nabídky ikonické (bez nadsázky) modely S60 (sedan), V60 (kombi) a V90 (kombi). Byť měly dlouho mnoho nadšených příznivců. Tato změna je zvláště bolestivá pro ty, kteří upřednostňují prostorné kombíky, jež byly pro značku charakteristické po mnoho generací. Důvodem tohoto kroku je podle vyjádření společnosti snaha „upřednostňovat plně elektrická auta“.
Sedany nikdo nekupuje, tak proč je prodávat. Jen pro policii
V současné době je zaznamenána rostoucí poptávka po modelech SUV a naopak snižující se zájem o tradiční limuzíny a kombi. Tak pokud na to Volvo přišlo až teď, trochu zaspalo dobu. SUV zákazníci milují už pěknou řádku let, sedany v zásadě ustoupily z trhu už před lety. Nejprve hatchbackům, později právě crossoverům a SUV. Přesto tyto modely z britských silnic zcela nezmizí, Volvo potvrdilo, že zatím bude stále dodávat sedany a kombi britským policejním složkám. Otázkou je, zda je to správný krok.
Vlastně by se dalo říct, že ano. Pokud zboží (jakékoli, nejenom auta) zákazníci nekupují, není o ně zájem, proč je mít na skladě? I když se jedná o poměrně pokřivenou „logiku“, že SUV je větší, bezpečnější, celkově lepší ve všech směrech. Jestli jezdí SUV lépe než sedan či kombi? Ne. Jestli se s velkým SUV parkuje lépe než se sedanem či kombi? Ne. Úvaha by mohla pokračovat dále. Tím směrem, že by všechny automobilky mohly mít pouze omezený počet modelových řad.
Typicky Volkswagen by mohl zrušit půlku modelové škály, nechat si velké SUV, dnes by to ani jinak nešlo. Kombi, tedy Passat. A Golf. Zákazník nepotřebuje nic jiného. Kdo chce MPV, koupí si Caddy nebo Multivan. Z jiného důvodu ořezalo nabídku aut Subaru. Jde o problém evropské legislativy a totalitního diktátu emisních předpisů. Nicméně jak docházelo k postupnému řídnutí modelové nabídky, ukazovalo se, co zákazníci chtějí. Forester, Outback, Imprezu a BRZ. Nic jiného není pro příznivce Subaru třeba.
Subaru, to je STI, plus pár další modelů – a to bohatě stačí
Ať někdo zkusí vyjmenovat všechny modely BMW. Přitom stačí 3, 5, 7 jako vlajková loď a X5. Celé zamyšlení směřuje k tomu, že i automobilový trh vlastně podlehl určitému konzumu. Automobilky svého času chrlily jeden model za druhým a přesvědčovaly zákazníky, že je zde ještě prostor pro dalšího křížence kupé a SUV nebo sedanu a kombi. Ve skutečnosti tato auta jen zabírala místo. Šlo doslova o plýtvání. Pokud se tedy Volvo rozhodlo omezit nabídku na SUV, je to v pořádku.
Udělat by to měly všechny automobilky, které mají víc než pět modelů aut v nabídce. Do této podmínky spadá i tuzemská Škoda. K čemu katalogy plné různorodých modelů, jež výrobce stejně nedokáže včas vyrobit a dodat? Producenti by se měli začít ptát lidí, co si chtějí koupit. A ne marketingových oddělení, co si myslí, že by bylo třeba lidem vnutit. Koneckonců ptal se někdy někdo z automobilek někoho, jestli by si chtěl koupit místo své ojeté Škody Octavia 2.0 TDI či BMW 330i elektromobil?