Dopravní past přijde každého dost draho. Zónová rychlost nachytá každého, i ostříleného řidiče. Já za nepozornost zaplatil

Značka, která je nenápadná, ale má velkou moc. Řidiči to netuší a pak chybují, dostávají pokuty a trestné body.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Na tohle pozor. Mluvím o pasti dále v textu a pastí tahle „vychytávka“ skutečně je. Pokud je to „správně“ nastaveno, řidiči páchají přestupek za přestupkem a porušují povolenou rychlost. Sice z neznalosti, ale rozhodně ne záměrně. V mnoha ohledech. Sám jsem do této pasti spadl, a to jsem skutečně nechtěl jet rychle. Omezená rychlost v zóně mě „doběhla“ v Praze v ulici U Seřadiště. Dopravní past v podobě zónové rychlosti je problém pro hodně řidičů.

Značka je relativně nenápadná, svou platností je nadřazená

Hodně. A to včetně těch zkušenějších. Já se se vší pokorou a skromností za poměrně zkušeného řidiče považuji, přesto jsem naletěl. Tedy přesněji řečeno neuvědomil jsem si, kde jsem. A to mě stálo přestupek v podobě překročení maximální povolené rychlosti. Zónová rychlost se vztahuje na úseky vytyčené specifickými dopravními značkami. Její specifikum spočívá v tom, že je nadřazena běžným rychlostním limitům, které v dané oblasti platí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Značka „Zóna s dopravním omezením“ (IZ 8a) může například nařídit snížení rychlosti na 40 km/h i v místech, kde by jinak řidiči očekávali limit 50 km/h v obci nebo 90 km/h mimo obec. Tato omezení platí od chvíle, kdy řidič projede kolem značky IZ 8a, a trvají až do dosažení značky ukončující zónu (IZ 8b). V mém případě se jednalo o omezení rychlosti na 30 km/h v místě, kde je běžně 50 km/h. Tedy přesněji řečeno, jedu po Praze, dodržuju padesátku.

5 vozů, se kterými řidiči dle statistik nepřekračují rychlost, patří mezi ně ten váš?

A ona je tam třicítka! Jak jsem naznačil, velký problém je zejména tam, kde je zónou omezená rychlost v rámci průjezdu obcí. Řidič vyjede do obce, je tam zóna například s třicítkou. Projde obcí, mine značku konec obce. A logicky si myslí, že tím skončila i omezená rychlost. Není to tak. Záludnost spočívá v tom, že i když řidič projede kolem cedule označující konec obce, kde by měl být teoreticky platný vyšší limit (například 90 km/h), stále pro něj může platit omezení zóny. To až do okamžiku, kdy dosáhne značky IZ 8b.

Kdo nedočká konce značky, má problém. A vysokou pokutu

Tu, která označuje konec zóny s omezenou rychlosti. Zpátky tady k tomu průjezdu obcí. Projedete obcí, minete značku konec obce, myslíte si že můžete jet rychleji, než bylo omezení. Není to tak. Dokud neminete značku, která zónu zruší, platí rychlost uvedená na začátku zóny. Mnoho řidičů si tento detail neuvědomuje. Může se jim snadno stát, že překročí povolenou rychlost, protože automaticky předpokládají, že platí běžná pravidla.

Zónové omezení přitom může být aplikováno i na relativně krátké úseky, a to jak v městských oblastech, tak i v menších obcích, nebo dokonce na předměstích. Řidiči často očekávají běžné dopravní značky a neuvědomí si, že zónová rychlost je nadřazena jiným pravidlům. Pokud dojde ke změně rychlosti uvnitř zóny, platí tato změna jen tehdy, pokud je uvnitř zóny uvedena další dopravní značka upravující rychlost.

Padesátka neplatí, zóna má prioritu, a kdo to neví, chybuje

Pokud žádná taková značka neexistuje, platí omezení, které bylo uvedeno na začátku zóny. Zónová rychlost je efektivní způsob, jakým úřady mohou regulovat dopravu v určitých oblastech, kde je třeba zajistit zvýšenou bezpečnost, například v obytných čtvrtích, v blízkosti škol nebo na místech s vyšším výskytem chodců. Zmíním také zóny se zákazem parkování. Pozor na to. Pokud jsou někde modré čáry, zejména v Praze, kde je placené parkování, opatrně. Obvykle je to ošetřeno zónou, že tam, kde modrá není, je parkování zakázáno.

Takový zákaz není přímo u místa bez modré čáry. Pokud tam tedy někdo zaparkuje, porušuje předpisy, ani o tom třeba neví. Protože si nevšiml zákazu definovaného zónou klidně i stovky metrů za zády. Zpátky ale k rychlosti. Řidiči musejí být velmi ostražití, aby nepřekročili rychlost v zóně, která na první pohled nemusí působit zřejmým dojmem. Mě se to stalo. Když jsem jel ulicí U Seřadiště poprvé, zóny jsem si vůbec nevšiml.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Až když jsem narazil, začal jsem zónu vnímat. A přesto jsem si uvědomil, že bych stejně měl asi problém. I kdybych věděl, kde zóna začíná. Její konec je totiž označen nenápadně značkou na druhé straně ulice, v protisměru. Ještě za větví stromu. Znovu připomenu, že když řidiči předpokládají, že konec obce znamená automatický přechod na vyšší rychlostní limit, není to pravda. Zóna je skutečně zákeřným nástrojem, který zmate a připraví pokutou o peníze nejednoho řidiče.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Znáte tuhle značku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články