Proč zpětné zrcátko v autě přibližuje a vnější pravé zase vše zmenšuje? Důvod znají jen 3 % řidičů

Zrcátka v autě a na autě mají každé jiný tvar, zobrazují okolí často zdeformovaně. To je v pořádku, existují tři pádné důvody.

i Zdroj fotografie: Johan, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
                   

Couvání s autem může být občas nelehkým úkolem, zejména když se řidič snaží orientovat pomocí zrcátek. Tedy když ve voze není parkovací asistent a on se musí spolehnout na vlastní zrak, odhad a úsudek. Každé zrcátko v autě poskytuje odlišný pohled na okolní prostředí, což může působit na člověka zmatečně. Proč jsou tato zrcátka tak odlišná a jaký je jejich účel? Existují různé vlastnosti zpětných zrcátek. Proč jsou taková, jaká jsou, je opravdu nutné.

Pohled přes každé zrcátko v autě je jiný. A má to svůj smysl

Zrcátko umístěné na levé straně vozu, typicky zvané „zrcátko řidiče“, je obvykle ploché a navržené tak, aby minimalizovalo zkreslení předmětů. Jeho umístění je takové, aby bylo v dosahu řidiče s malým úhlem pohledu. To znamená, že řidič může snadno kontrolovat jízdní pruhy vedle sebe a rychle odhadnout vzdálenost k autům ve vedlejších pruzích. „Zrcátko řidiče má rovný povrch,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „což pomáhá při správném odhadu vzdáleností a umožňuje rychlou reakci na nebezpečí.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vnitřní zrcátko, které se nachází uvnitř v autě, je obvykle mírně konkávní. „To zvětšuje obraz, což umožňuje řidiči vidět auta za sebou,“ doplňuje expert. Světelné paprsky jsou tímto způsobem zaměřeny tak, aby projektovaly obrazy objektů umístěných 30–50 metrů za vozidlem, což umožňuje řidiči sledovat provoz na dálnici. Konkávní povrch tohoto zrcátka také minimalizuje viditelnost cestujících v kabině.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

A krom toho se koncentruje na zobrazení pozadí. To je užitečné zejména při jízdě v noci. Pravé vnější zrcátko je obvykle konvexní, což znamená, že má mírně zaoblený povrch. Maximalizuje výhled a rozptyluje světelné paprsky. To má za následek, že předměty na pravé straně vozu se zdají blíž k nárazníku. To zase pomáhá řidiči vidět předměty a vozidla v sousedním pruhu. Konvexní povrch tohoto zrcátka snižuje tzv. slepý úhel na pravé straně auta.

Zaoblení odrazného sklíčka má eliminovat slepý úhel

To zvyšuje bezpečnost při předjíždění a při měnění pruhu. Pravé vnější zrcátko může mít také proměnný poloměr, což znamená, že jeho povrch je zaoblený na stranách. Tímto způsobem může řidič získat lepší pohled na větší oblast za vozidlem, což je užitečné při předjíždění a při změně pruhu. Snahou sestavy zrcátek je pokrýt výhled kolem dokola, v rámci 360 stupňů. To by byl ideál, realita kompletního pokrytí nedosahuje.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Závěrem je třeba říci, že orientace v zrcátkách vyžaduje trochu cviku a zvykání si na jejich různé vlastnosti. To platí hlavně pro řidiče začátečníky. Ostřílený motorista už rozdíly ani nevnímá, naopak registruje, pokud zrcátka nejsou v pořádku. Pohled do nich právě pro jejich odlišnost mu přijde přirozený. Jde o zvyk. Tak jako tak, díky rozdílným parametrům jednotlivých zpětných zrcátek má řidič získat co nejlepší pohled na okolní provoz.

Používáte zpětná zrcátka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články