Kdo ho má delší, má smůlu: Za Škodu Superb zaplatíte 3 000 Kč, začíná zpoplatnění aut podle rozměrů

Ve výsledku je to jedno, platit se bude a zaplatíme to my, běžní řidiči. Důvod se vždycky najde, veřejná kasa nemůže být prázdná.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Platit, platit a platit. Jako kdyby běžný občan byl určen pouze k jedné jediné činnosti. Vydělávat peníze a odvádět je do veřejné kasy. Kreativitě se meze nekladou, a pokud nejde jeden způsob, najde se rychle jiný. Stačí si připomenout, jak byla elektrická auta ušetřena poplatků za dálnice a parkování. Když papalášům došlo, že s narůstajícím počtem elektrických aut jde do rozpočtu méně, změnilo se vše během chvíle. Platit budou všichni. A víc.

Majitelé SUV musí platit víc a víc. A nezáleží na tom, za co

Víc a víc je v současné době majitelů SUV. Co s nimi? Jistě, budou platit. Nový „módní trend“ spustili ve Francii, kde auta s karoserií SUV platí při parkování více. Jistě, zde může být určitý typ auta důvodem k perzekuci a šikaně. Pokud město Paříž schválilo zpoplatnění majitelů SUV vysokými parkovacími poplatky, Němci šli ještě dál. Německé město Kolín nad Rýnem se rozhodlo neřešit typ karoserie. Francouzská metropole jako první přistoupila k regulaci parkovného pro „těžká vozidla“, kdy majitelé SUV platí speciální daň podle hmotnosti vozu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Opatření nejsou omezena pouze na SUV s konvenčním pohonem, ale platí i pro ta s elektrickým nebo hybridním pohonem, a to bez jakýchkoli slev. Vidíte, tohle už jsme také říkali. V Německu ale vědí, jak zmáčknout lidi a dostat z nich potřebné finance. Kolín nad Rýnem tak stanovil poplatky za parkování bez ohledu na karoserii či hmotnost. Namísto toho, aby platila pouze jedna kategorie vozidel, město zavedlo systém poplatků založený na délce vozidla.

Akutálně: Kdo urychleně nezaplatí poplatek z autorádia, tomu policie napaří pokutu 5 000 Kč. Vyhnout se tomu nejde

Podle nového sazebníku mají obyvatelé Kolína nad Rýnem, kteří chtějí parkovat u domu, platit poplatek podle zabrané plochy vozidla. Jinak řečeno, „kdo ho má delší, zaplatí víc“. To znamená, že vozidla delší než 4 709 milimetrů budou zpoplatněna vyšší sazbou než ta menší. V přepočtu jde o navýšení 250 Kč ročně. Ještě vyšší roční poplatek byl stanoven v přepočtu na 3 000 Kč pro vozy nad 4 710 milimetrů délky.

U Fabie se to nestane, majitelé větších aut sáhnou do kapsy

Tam spadá třeba Škoda Superb s délkou 4 869 milimetrů. Kdo má na to, aby si koupil luxusního „Supa“, má i na dražší parkování. To je logika německých úřadů. Platí samozřejmě pro jiné značky, to už je snad z nařízení zřejmé. Rozsáhlá opatření mají za cíl „podpořit městské oblasti a udělat je přívětivější pro menší vozidla, aby to vedlo k menší zátěži na prostor městských ulic.“ Krásný způsob, jak pojmenovat snahu vybrat co nejvíce peněz.

Totiž 3 000 Kč nikoho nepřinutí prodat svou limuzínu, kombi nebo SUV a sednout do Renaultu Twingo. Takovým autem třeba pětičlenná rodina prostě jezdit nebude. Ale 3 000 Kč násobeno tisíci majitelů větších aut, to už je nezanedbatelná sumička. Kolín nad Rýnem tak vysílá jasný signál: velká auta nemají ve městech přednost. A mezi řádky? Chceme peníze a vy všichni je zaplatíte.

iZdroj fotografie: Škoda

Co je ale horší než v Kolíně zaplatit 3 000 Kč navíc ročně za parkování? Že tento krok může inspirovat další evropská města k podobným opatřením. Hřib se to nesmí dozvědět. Nejde o to podpořit rostoucí zájem o menší, městsky přizpůsobené vozy. Zavedení vyšších poplatků za parkování pro delší vozidla může být jen začátek. Co třeba také zpoplatnit auta podle barvy laku karoserie? Vždyť třeba černá se více zahřívá a zvyšuje ve městech průměrnou teplotu a podílí se na globálním oteplování.

Je správné platit za délku?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články