Víte, jaký typ řidiče jste? Způsob držení volantu o vás prozrazuje víc, než byste si možná přáli

Poloha řidičových rukou na volantu není náhodná záležitost. Vychází totiž z povahy každého šoféra a ukazuje ostatním, co je vlastně zač. Tak schválně, jací jste vy sami řidiči?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Řeč těla je společensky velmi významný lidský projev. A ti, kdo dokáží řeč těla „číst“ do detailu, mají při komunikaci a jednáních s ostatními lidmi velkou výhodu. Možná si ani neuvědomujete, co všechno sdělujete svému okolí i zcela beze slov. Třeba jen tím, v jaké poloze právě sedíte, jaký máte výraz v obličeji nebo co dělají vaše ruce.

Řeč těla odkrývá charakter i pravdomluvnost

Podle řeči těla se rozhodují personalisté, zda přijmou či nepřijmou daného uchazeče do firmy. Manažeři a podnikatelé podle ní posuzují potenciální schopnosti svých nových obchodních partnerů. A při výslechu zase kriminalisté z řeči těla vyslýchaných za pomoci psychologů vyvozují, zda vyslýchaní právě mluví pravdu, nebo něco zastírají. Zkrátka řeč těla dokáže vypovědět o člověku, jeho osobnosti, ale také třeba jeho momentálním psychickém rozpoložení mnohé. A dokonce i to, jaký jsme kdo typ řidiče právě z pohledu naší osobnosti.

Zkuste se někdy jako spolujezdci v autě zaměřit na to, jak řidič daného vozu drží volant. Už jen z úchopu volantu podle polohy obou rukou snadno zjistíte, kdo to vedle vás vlastně sedí. Dozvíte se, co je to za člověka a co od něj můžete v průběhu jízdy očekávat. Ale nezapomeňte na to, že charakteristiky vycházející ze způsobu držení volantu jsou velmi elementární. A ne v každém případě musí sedět doslova a do písmene.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

1. Klasický úchop tři čtvrtě na tři

Tuto polohu rukou na volantu vyučují už instruktoři v autoškole. Díky ní má řidič řízení vozu ideálně pod kontrolou. A také může rychle reagovat na nečekané události, se kterými se na vozovce setká. Poloha tři čtvrtě na tři ovšem také hodně vypovídá o daném řidiči. Sděluje okolí, že se jedná o slušného člověka, který je ohleduplný k ostatním účastníkům provozu.

Rád se plně soustředí na jízdu, během které je spíše málomluvný. Preferuje totiž ve voze klid, z toho důvodu také není rád, když je vyrušován svými spolucestujícími. Není to proto, že by se ve společnosti stranil komunikaci, jen se prostě rád za jízdy soustředí na bezpečnou jízdu. A tak by to přece mělo být. Tito řidiči většinou řídí auto rádi, a to i na velice dlouhé cesty, které si za volantem dokáží užít v poklidu.      

iZdroj: Depositphotos

2. Tři čtvrtě na dvě: na tohoto řidiče si dejte pozor

I když je držení volantu v poloze tři čtvrtě na dvě pouze relativně malou odchylkou od předchozí (ideální) varianty, ukazuje na zcela jiný typ řidiče. Takovýto řidič nejen, že mívá často málo sebevědomí, ale navíc představuje za volantem pro své okolí potenciální riziko. Má během řízení sklony k nečekaným reakcím, často mění svá rozhodnutí, a dokonce si u něj můžete povšimnout, že řídí dosti riskantně.

Z toho ovšem vyplývá vyšší pravděpodobnost, že se stane příčinou většího počtu autonehod než ostatní řidiči. Jak k takovému typu šoféra v průběhu jízdy přistupovat? Prostě na něj nemluvte. Ale pokud to jinak nejde a vy si s ním přesto potřebujete povídat, volte nezávazná témata. Především ale vůbec nehodnoťte jeho jízdu, kritika není na místě. Ta by totiž mohla vyvolat jeho velmi energickou reakci končící hlasitou hádkou. A to je to poslední, co chcete, aby se v případě řidiče s rukama na volantu v poloze tři čtvrtě na dvě stalo.    

3. Jedna ruka na horní části věnce, druhá na rameni volantu? Šikovný a zábavný řidič

Šoféři s typickým držením volantu jednou rukou za věnec jsou za jízdy vynikající společníci. Mají totiž přátelskou a velmi přístupnou povahu. A tak si se svými spolujezdci rádi povídají, vtipkují. Je na nich vidět, že rádi řídí. Navzdory jejich časté komunikaci s pasažéry se dokáží zodpovědně věnovat řízení a intenzivně se věnovat dopravní situaci. Jsou to cílevědomí lidé, ze kterých čiší nadšení pro jízdu. Cestování s nimi je rozhodně příjemné, zábavné, ale i bezpečné. Jsou to vynikající parťáci třeba na dlouhé služební cesty, protože jízda s nimi vždy rychle uteče.     

iZdroj: Depositphotos

4. Komické držení volantu tzv. na veverku

Jedná se o takovou formu držení volantu, kdy řidič drží horní část věnce oběma rukama. A často velmi blízko u sebe. Nutno říci, že se nejedná o zrovna bezpečnou variantu držení volantu, respektive řízení vozu. Jen si zkuste takhle „čapnout“ volant a představit si, že najednou musíte třeba rychle objet předek vozu, který vám vjel částečně do křižovatky, aniž by vám dal přednost. Zjistíte, že je to celkem problém.

Přesto je tento úchop z pohledu ostatních pasažérů zábavný až vysloveně komický. Není divu, že na rtech mnoha lidí okamžitě vykouzlí úsměv, nebo někdy spíše pohrdavý posměšek. A zkuste si sami všímat toho, jaké skupiny lidí drží volant právě na veverku. Jedná se totiž především o dva konkrétní okruhy řidičů.

Buď to bývají ženy s malou tělesnu výškou. Daným úchopem se podvědomě vytahují směrem nahoru, aby tak získaly lepší výhled z předního okna svého auta. A pak jsou to často také takoví ti řidiči berani. Jsou tvrdohlaví, za volantem občas jednají bez přemýšlení. Rádi a často kritizují ostatní řidiče a poukazují na jejich konkrétní nedostatky. Prostě takoví ti rýpalové. A přitom sami přehlížejí vlastní řidičské chyby.

5. Obě ruce na ramenou volantu – typické pro pesimisty

Tahle varianta držení volantu je z praktického hlediska snad vůbec nejhorší. Přechytnout z této polohy volant tak, abyste provedli razantní dynamický manévr, je logicky problém. Trvá totiž nějakou tu desetinu vteřiny navíc, která může být v krizových situacích naprosto zásadní.

iZdroj: Depositphotos

Řidiči s tímto úchopem jsou mnohdy velcí pesimisté. A tento životní postoj uplatňují nejen v osobním životě, ale také za volantem. Potřebují vedle sebe spolujezdce, kteří vydrží poslouchat jejich skuhrání, stížnosti a celkově častou kritiku. Jsou poměrně sebestřední a nemají nejmenší zájem se v tomto ohledu zlepšit. Samozřejmě se vůbec nejedná o oblíbené šoféry, se kterými byste chtěli cestovat často, natož na dlouhé tratě.

6. Pravá ruka mimo volant signalizuje sebevědomého řidiče

S řidiči s pravou rukou mimo volant se určitě i vy setkáváte poměrně často. Jsou to většinou zkušení šoféři, kteří řídí již dlouhou řádku let na denní bázi. Působí za volantem velmi sebevědomě, ale přitom řídí s jakousi přirozenou lehkostí. Nejsou zvyklí s vozem riskovat. Naopak řídí bezpečně a opatrně.

Nebrání se za jízdy konverzaci, ovšem pouze do momentu, kdy detekují v provozu nějakou neočekávanou situaci. V takový moment se přepnou do plně soustředěného módu a mohou vás přestat úplně vnímat. Zkrátka dobře vědí, jak je soustředěné řízení v problematických situacích důležité. A za to by zasloužili jedině chválu.  

7. Jedna ruka nahoře a druhá dole ukazuje na nesoustředění

A pak tu máme další typickou skupinu řidičů. Ty, kteří střídavě drží volant jednou rukou nahoře a druhou dole za jeho věnec. Co se skrývá za tímto trochu roztěkaným úchopem? Tito řidiči jsou povětšinou takoví ti snílci. Nechávají své myšlenky občas utéct mimo aktuální realitu. A tak i často zapomínají na to, že právě řídí auto. Za jízdy často hovoří, vyprávějí příběhy a u toho dělají expresivní gesta rukama. Právě proto, že se tito lidé na jízdu často nesoustředí, není s nimi jízda dvakrát bezpečná. Ale zábavná být může, to rozhodně ano.

i

8. Obě ruce na spodní části věnce? Čekejte dominanci

A máme tu další ne příliš populární skupinu řidičů. Tito jsou zvyklí držet volant oběma rukama za spodní část věnce volantu. Jedná se o věčně nervózní jedince, co se snadno a často nechají rozrušit i při tom nejmenším problému. Spolucestujícím dávají rádi najevo svoji nadřazenost, a dokonce jsou schopní na ně zvyšovat hlas nebo křičet. Pro nadávky nechodí daleko, a to ani pro ty vulgární. Sami sebe vidí jako špičkové řidiče, zatímco ostatní jsou neschopní amatéři. Pro některé jejich spolucestující jsou tito řidiči doslova noční můrou. A proto se jízdě s nimi mnoho lidí raději vyhne.  

Správná technika úchopu je na prvním místě

Našli jste sami sebe, případně někoho ze svého okolí v některém z výše charakterizovaných typů řidičů? A pokud ano, jak vám daná kategorizace osobně vyhovuje? Pokud ne, určitě by stálo za to se zamyslet nad tím, zda byste svůj postoj k řízení i ke svým spolucestujícím neměli změnit. Zpříjemníte jízdu do budoucna sami sobě i těm ostatním. Ale na prvním místě by mělo být takové držení volantu, které je technicky správné. To, které vám umožní promptní reakci na problematickou situaci na vozovce.   

Našli jste svůj řidičský charakter podle úchopu volantu? Odpovídá realitě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články