Jak zlepšit výkon klimatizace až o 4 stupně: Levný způsob s alobalem jsme vyzkoušeli na vlastním autě

Jak zlepšit výkon klimatizace v autě? Rozhodně ne tím, že řidič doma zapadne do dílny a omotá trubky alobalem.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Mezi samozvanými odborníky v internetových diskusích poslední dobou koluje myšlenka, že lze pro výrazné zlepšení výkonu klimatizačního systému vylepšit vedení potrubí od kompresoru a výparníku tepelně izolačním materiálem. Kutil by tak doma svépomocí zvládl rozšířit spektrum výkonu o tři až čtyři stupně.

Vylepšovat řešení namísto automobilky se nevyplácí

Což samozřejmě není nijak málo. Opravdu to funguje? Že se může jednat o mýtus naznačuje samotný fakt, že to nedělají automobilky už z výroby. Bylo by to levné řešení, které by nejeden řidič jistě ocenil. A koneckonců, také zaplatil. Proti stojí argument, že stačí sledovat řemeslníka, jak zapojuje na stavbě jakékoli klimatizační vedení, vždy jej obaluje nějakým termoizolačním materiálem. Tak kde je pravda?

i

Případ izolace vedení měděných či plastových trubek v rámci staveb vychází ze vzdáleností, které jsou mezi jednotlivými místnostmi, budovami, výměníky. To mohou být jednotky, ale i desítky metrů a tam by tepelné ztráty bez izolace byly značné. Izolace je tak na velkých stavbách v podstatě povinná.

Auto není dům, trubky nemají metry, ale pár centimetrů

V autě je ale situace zcela jiná a odlišná. Délka potrubí mezi kompresorem a výparníkem nepřesahuje délku 1,5 metru. Trubky jsou vyrobené z hliníku. Ten má speciální vlastnosti co do reakce s vlhkostí. Je důležité upevnění plastovými držáky a odstup od ocelových částí karoserie.

i

Zabalení hliníkové trubky do izolace by mohlo být škodlivé, v nevětraném, uzavřeném prostředí s průnikem vlhkosti by mohlo docházet k degradaci materiálu a poškození hliníkových trubek. Druhá věc, vedení trubek je poměrně kompilované a bylo by náročné izolaci aplikovat. Internetové debaty preferují jako izolační materiál zejména hliníkovou potravinářskou fólii.

Moc práce a výsledek nulový, alobal nefunguje

Vyzkoušeli jsme na první trubce bez ohledu na funkci, viz foto, která nám přišla v motorovém prostoru pod ruku. Neřešili jsme odkud kam trubka vede, šlo o relativně přístupný díl a obtížnost aplikace fólie. Nefunguje to. Alobal se trhá, nedrží, přístup k více schovaným trubkám by aplikaci znemožnil.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

V neposlední řade jsou trubky tak krátké, že by výsledný izolační efekt byl nulový. Verdikt je tedy jednoznačný, jde o mýtus, zaizolování trubek klimatizace nezlepší výkon systému, naopak může způsobit poškození. Pokud věnovat péči klimatizaci, tak v pravidelném servisu, čištění a doplňování klimatizační náplně.

Co myslíte, patří alobal do vybavení dílny a řidiče?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články