Zvýšení dojezdu elektromobilů a zrychlení dobíjení: Automobilky to ignorují, řešení má přitom každý doma v šuplíku

Výměna vybitých baterií za nabité funguje v nespočtu zařízení, tak proč ne v autech? Jednoduchý koncept by vyřešil dojezd elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Elektromobily nemám rád, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je, že jsou uměle a násilně protlačované. Takže trh nemá šanci ukázat, jestli je to správná cesta. Druhá věc, která mi na nich vadí, je jejich reálný dojezd. Respektive doba, která je potřebná k nabití baterií a velmi omezený počet nabíjecích stanic. Umím si představit situaci, že po městě budu jezdit rád elektrickým autem. Raději, než abych na krátké vzdálenosti trápil stroj se spalovacím motorem s přímým střikem. Problém karbonizace není malichernost, elektromobilům nehrozí.

Elektrická auta mohou mít smysl na krátké vzdálenosti

Naopak na delší cesty bych rád využíval klasický systém pohonu auta. Zpátky ale k problému elektromobilu a dobíjení. Nerozumím jedné věci, pokud EU diktuje pravidla ohledně každé blbosti – s prominutím za ten výraz, ale tvar banánu je toho zářným příkladem – tak proč nestanoví povinnost jednoho typu baterií pro všechny elektromobily? A zároveň možnost tyto baterie měnit. Pokud se dají vyměnit vybité baterie za nabité u svítilny, ladičky kytar, notebooku, proč by nemohlo být možné měnit i baterie v autech?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Místo aby řidič přijel na čerpací stanici a natankoval palivo, mohl by v budoucnu přijet na tu samou stanici a vyměnil by si za poplatek vybitou baterii za nabitou. Představuji si to asi tak, jako když se mění cartridge s barevným inkoustem v tiskárně. Otevře se kapota, uvolní se zajišťovací mechanismus. Vyjme se vybitá baterie, zasune se nabitá. Zabezpečovací mechanismus se zacvakne a je vyřešeno. Záležitost na pár minut.

Vyměnit baterie přece nemůže být tak komplikované!

Pokud by manipulace s nabitou baterií měla být nějakým bezpečnostním rizikem, mohl by být na čerpací, promiňte, na dobíjecí stanici školený pracovník, který by toto za řidiče provedl. Pokud by měl být problém snad tvar automobilu a prostor pro umístění takových baterií, myslím si, že je to řešitelné. Až na výjimky jsou elektromobily stejně ošklivé, takže pokud by měly někde na zádech jakýsi batoh s baterií, která by byla snadno přístupná, nic moc strašného by se nestalo.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Budu-li přemýšlet ještě dál, mohly by být baterie podobné akumulátorům jako u ručního nářadí. Elektrický vrták má na svém držáku koncovku s pojistkou. Když se uvolní, kutil vyndá akumulátor a vymění za nový. Přesně stejně by to mohlo fungovat i u elektrických aut. Zvládne-li proces výměny průměrný truhlář, nic proti, zvládne to asi každý. V čem je tedy problém?

Myslíte si, že by to fungovalo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články